Brändi erottaa yrityksen, tuotteen tai palvelun sen kilpailijoista. Se on uniikki mielikuva, tunne ja kokemus ihmisten päässä, joka pitää lunastaa kaikessa toiminnassa. Moni meistä ajattelee näin, mutta toteutuuko brändiajattelu niin laajana kuin sen pitäisi?
Parhaimmillaan brändillä johtaminen on väline peruskysynnän kasvattamiseen, uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen ja euroilla mitattavaan pitkän aikavälin arvonluontiin.
Tänä vuonna Cannes Lions Festivaaleilla mielenkiintoisimmat keskustelut liittyivätkin CMO:n ja CFO:n yhteistyöhön. Ja enää ei onneksi toistella pelkästään ”markkinointi kulmahuoneisiin”-fraasia tai miten voidaan todentaa mainoskampanjoiden ROI vaan keskustellaan aidosti siitä, miten brändi on pitkäaikainen kysynnän rakentamisen työkalu ja yli liiketoimintastrategiakausien ohjaava yrityksen tai organisaation perusta.
Brändi ja luovuus liiketoiminta-ajureina näkyy hyvin myös Cannes Lions -kilpailussa. Kilpailun suurimpien Classic- ja Craft-sarjojen entryjen määrä on vuodesta 2019 laskenut noin 30 % tähän vuoteen verrattuna. Samaan aikaan suurin kasvu on ollut Creative Commerce-, Creative Effectiveness- ja Innovation-sarjoissa. Lisäksi uutena sarjana on perustettu Creative Business Transformation.
Tämä todistaa sitä, että myös maailman suurin, perinteisesti ”mainoskisana” pidetty kilpailu on muuttunut ja painopiste on siirtynyt innovaatioihin ja kaupallisen lisäarvon rakentamiseen. Ja muutosta ohjaa luonnollisesti se, mitä markkinoijat tekevät ja toivovat toimistoilta.
Tämä ei tarkoita, että brändimarkkinointi olisi menettänyt merkityksensä. Päin vastoin, sen rooli on muuttunut. Se ei ole enää vain mainoksia ja kampanjoita, vaan se on osa laajempaa brändikokemusta. Nykymaailmassa brändi on johtamisen väline, joka ohjaa yrityksen innovaatioita, kulttuuria, asiakaskokemusta ja kaikkea liiketoimintaa.
Toisaalta tämä laaja brändiajattelu vaatii sekä toimistoilta että yrityksiltä uudenlaista lähestymistapaa. Ei riitä, että brändi on vain osa markkinointistrategiaa. Sen on oltava keskeinen osa yrityksen DNA:ta, läpäistävä kaikki toiminnot ja toteuduttava johdonmukaisesti toiminnassa sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Bränditoimiston on puolestaan pystyttävä tarjoamaan asiakkaalle muutakin osaamista kuin mainonnan, viestinnän ja identiteettien suunnittelua. Kun brändin määrittely on tehty, niin yhteinen kunnianhimon taso on pidettävä korkealla ja erilaiset ratkaisumahdollisuudet avoinna ja kerättävä oikeanlaiset osaajat mukaan tiimiin molemmin puolin pöytää.
Brändi voi siis olla yrityksen tärkein kilpailuetu, joka avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Sen avulla yritys erottuu kilpailijoista, luo vahvan suhteen asiakkaisiinsa ja luo arvoa, joka ulottuu tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksien ulkopuolelle. Syvempään vaikuttavuuteen ihmisten kanssa, joka kasvattaa liiketoimintaa.
Tomi Härmä
Strategiajohtaja