Deep Dive: Lahes täydellinen ilmeuudistus

28.2.2023

Hyppyrimäet, hiihto ja vahva underground-musiikkikulttuuri. Nämä ovat asioita, joita monelle putkahtaa ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Lahden kaupungista. Ilme, joka Lahdella oli pitkään käytössä, oli 1990-luvulla suunniteltu, klassisen tyylikäs kaupunki-ilme. Se ei kuitenkaan enää palvellut tarkoitustaan tämän päivän vahvasti digitalisoituneessa maailmassa.

Lahden kaupunki ja SEK lähtivät toteuttamaan yhteistyössä ilmeuudistusta, joka lanseerattiin alkuvuodesta 2023. Lahden kaupungin viestintäjohtaja Veera Hämäläinen oli aloittanut tehtävässään edellisvuonna, joten ilmeen uudistaminen oli luonteva tapa aloittaa myös oma työ kaupungin brändinrakentajana.

Etukäteisjännitystä ja kotiseuturakkautta

Markkinointia ja brändinrakentamista aiemmalla urallaan laajasti tehnyt Hämäläinen on nykyisessä pestissään ensimmäistä kertaa julkisen sektorin palveluksessa. Ilmeuudistukset olivat hänelle ennestään hyvin tuttuja yrityspuolelta, mutta nyt hän pääsi ensimmäistä kertaa puikkoihin kaupunkiviestinnässä.

— Ilmeuudistuksen aloittaminen on aina jännittävä paikka. Tiesin myös etukäteen, että onnistuneen ilmeen aikaansaaminen on monivaiheinen prosessi, jota työstetään erilaisissa työpajoissa ja workshopeissa. Kaupungin vanha ilme oli tyylikäs ja klassinen, mutta saavutettavuuden ja digitaalisuuden näkökulmasta aika oli ajanut sen ohi, Hämäläinen kertaa projektin alkuvaiheita.

Kun puhutaan ihmisten kotikaupungista, aiheuttavat mitkä tahansa uudistukset monesti vahvoja tunteita ja mielipiteitä. Hämäläistä jännitti erityisesti se, miten uuden ilmeen hyppyrimäistä inspiroitunut muotoilu otettaisiin kaupunkilaisten toimesta vastaan – lahtelaiset kun tunnetusti kokevat nimenomaan radiomastot kaupungin identiteettiä määritteleväksi tekijäksi.

— Palaute oli hämmästyttävän hyvää. Myös alun perin ilmeuudistukseen epäilevämmin suhtautuneet käänsivät kelkkansa nähtyään lopputuloksen. SEKin tiimi kävi tutustumassa kaupunkiin useamman kerran, mikä näkyy valmiissa ilmeessä. Oma suosikkini kaikista uudistuksen elementeistä on animaatio, jossa i:n piste hyppää hyppyrimäestä, Hämäläinen kertoo.

Aitoa lahtelaisuutta väreissä ja sloganissa

Ilmeuudistukseen sisältyi visuaalisten elementtien lisäksi myös värimaailman uudistaminen.

— On aika harvinaista, että kaikki pitivät kaikista uudistuksessa esitellyistä väreistä. Luovalta tiimiltä olikin nerokas oivallus nimetä uudet värit lahtelaisille tärkeiden elementtien mukaan, esimerkkeinä Vesijärven sininen ja radiomaston oranssi.

Visuaalisen ilmeen lisäksi kaupunki sai uudistuksessa myös upouuden sloganin: ”Lahes täydellinen”. Sanaleikki sisältää viittauksen alueella puhuttavaan hämäläismurteeseen, jossa d-kirjain putoaa sanoista kokonaan pois.

— Uusi slogan oli toinen nerokas oivallus. Uskon, että se osaltaan auttoi kaupunkilaisia hyväksymään uuden ilmeen. Uudistuksessa oli mukana tarpeeksi elementtejä, jotka olivat aidosti lahtelaisia, Hämäläinen summaa.
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71