Myytti 5: TikTokissa mainostaminen ei kannata, koska siellä ei saa kaikkia kohderyhmiä kiinni
On totta, että Suomessa TikTokin avulla ei ole vielä mahdollista tavoittaa kaikkein varttuneimpia kuluttajia, mutta kuten käyttäjädata kertoo, on kanavassa nähtävissä nopeaa kasvua yli 25-vuotiaiden käyttäjäryhmässä. Jos muiden sosiaalisen median kanavien historiasta on jotain opittu, mitä nuoret edellä, sitä vanhat perässä. TikTok-ilmiöitä ei myöskään enää koeta vain TikTokissa, sillä kuluttajat voivat törmätä niihin myös fyysisissä tiloissa, kuten esimerkiksi #BookTok kirjasuosituksiin kirjakaupoissa tai #BeautyTok tuotesuosituksiin kosmetiikassa.
Siinä missä Instagram on tunnettu kiillotetusta ja jopa kulissimaisesta sisällöstään, on TikTok kanavana autenttisempi ja vähemmän siloteltu. Siksi se tarjoaa myös mainostajille mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja palveluitaan aidossa ympäristössä, ja kanavanatiiveja sisällöntuottajia hyödyntäen. Nuoremman ikäluokan lisäksi TikTok tarjoaa mainion alustan tavoittaa myös erilaisista niche-ilmiöistä kiinnostuneita ja sitoutuneita yleisöjä. Kanavasta löytyy oma yhteisönsä varmasti kaikelle, mitä kuvitella saattaa!
Muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna TikTokissa mainostaminen on myös edelleen hyvin kustannustehokasta ja useine erilaisine mahdollisuuksineen parhaimmillaan myös hyvin inspiroivaa. Yksi varoituksen sana TikTok-mainostamiseen kuitenkin sisältyy: kanavan diginatiivit käyttäjät ovat keskimäärin hyvin valveutuneita kaupallisten sisältöjen suhteen, joten aitous ja kanavan ehdoilla toimiminen saavat aikaan kaikkein parhaimpia tuloksia. Tämän vuoksi brändin ei kannata lähteä TikTokiin täysin samoilla materiaaleilla kuin muihin kanaviin. Muistetaan hyödyntää kanavan omia toimintoja, kuten tekstityylejä, soundeja, trendejä, jotta sisältö uppoutuu käyttäjien sisältöjen joukkoon saumattomasti.