Pala historiaa ja intohimoa yhdistettynä rohkeuteen ja tulevaisuudenuskoon
SEK elää parhaillaan juhlavuotta toimiston täyttäessä huikeat 90 vuotta. Juhlavuoden ohjelmaan kuuluu muun muassa tapahtumia, historiapaloja, tietenkin juhlat ja nyt päivänvalon näkevä uusi visuaalisen identiteetti. SEKin uudistetussa ilmeessä ammennetaan toisaalta lähes satavuotisesta historiasta, toisaalta markkinoinnin jatkuvasti muuttavasta maailmasta ja tulevaisuudesta.
- Juhlavuosi toimi sysäyksenä ilmeuudistukselle. Ja kyllähän identiteetin pitää elää ajassa siinä missä liiketoiminnan uudistua ja brändin päivittyä. Nyt oli juuri oikea aika tarkastella SEKiä myös visuaalisestä näkökulmasta, taustoittaa SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala.
Ikonisen toimiston ilmeen uudistaminen ei ole ihan pieni juttu. Ympärillä on 130 alan ammattilaista antamassa arvioitaan ja päälle koko toimiala. Paineet ovat olemassa ja todellisia.
- Luovalla alalla ilmaisuvoimainen identiteetti on välttämättömyys, kun ei ole konkreettista tuotetta tai vaikkapa pakkausta, jolla viestiä. Luova tuote näkyy tietenkin ennen kaikkea tekemissämme töissä, mutta myös uudessa ilmeessä, kuvailee identiteettiä suunnitellutta tiimiä luotsannut SEKin luova johtaja Sebastian Hurmerinta.
Kolmen taiteilijan perustama
SEKin tarina on vertaansa vailla. SEK on ollut mukana rakentamassa ikonisia sinivalkoisia brändejä pitkään – pidempään, kuin mikään toinen toimisto Suomessa.
- Identiteetin tulee kunnioittaa pitkää historiaa, olemmehan vanhin Suomessa toimiva toimisto. Samaan aikaan sen tulee tietenkin olla kiinni tässä päivässä, kertoo Hurmerinta.
Logossa on haluttu huomioida aiempien vuosikymmenten muotokieli, kuitenkin keventäen se tähän päivään. Logo on fonttimainen, eli venyy ja paukkuu ja sillä voi täyttää minkä pinnan tahansa.
- Markkinointimaailma muuttuu joka päivä, SEK ja logo elää ja hengittää tätä muutosta, Hurmerinta avaa suunnittelun lähtökohtia.
- Asiakkaat odottavat meiltä ketterää ja jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin adaptoituvaa toimintamallia. Logon modernilla esillepanolla tuomme esiin tätäkin puolta meistä, kertoo Rantala.