90-vuotiaan SEKin ilme uudistui juhlavuoden kunniaksi

21.5.2025

Pala historiaa ja intohimoa yhdistettynä rohkeuteen ja tulevaisuudenuskoon


SEK elää parhaillaan juhlavuotta toimiston täyttäessä huikeat 90 vuotta. Juhlavuoden ohjelmaan kuuluu muun muassa tapahtumia, historiapaloja, tietenkin juhlat ja nyt päivänvalon näkevä uusi visuaalisen identiteetti. SEKin uudistetussa ilmeessä ammennetaan toisaalta lähes satavuotisesta historiasta, toisaalta markkinoinnin jatkuvasti muuttavasta maailmasta ja tulevaisuudesta.

- Juhlavuosi toimi sysäyksenä ilmeuudistukselle. Ja kyllähän identiteetin pitää elää ajassa siinä missä liiketoiminnan uudistua ja brändin päivittyä. Nyt oli juuri oikea aika tarkastella SEKiä myös visuaalisestä näkökulmasta, taustoittaa SEKin toimitusjohtaja Jaakko Rantala.

Ikonisen toimiston ilmeen uudistaminen ei ole ihan pieni juttu. Ympärillä on 130 alan ammattilaista antamassa arvioitaan ja päälle koko toimiala. Paineet ovat olemassa ja todellisia.

- Luovalla alalla ilmaisuvoimainen identiteetti on välttämättömyys, kun ei ole konkreettista tuotetta tai vaikkapa pakkausta, jolla viestiä. Luova tuote näkyy tietenkin ennen kaikkea tekemissämme töissä, mutta myös uudessa ilmeessä, kuvailee identiteettiä suunnitellutta tiimiä luotsannut SEKin luova johtaja Sebastian Hurmerinta.

Kolmen taiteilijan perustama

SEKin tarina on vertaansa vailla. SEK on ollut mukana rakentamassa ikonisia sinivalkoisia brändejä pitkään – pidempään, kuin mikään toinen toimisto Suomessa.

- Identiteetin tulee kunnioittaa pitkää historiaa, olemmehan vanhin Suomessa toimiva toimisto. Samaan aikaan sen tulee tietenkin olla kiinni tässä päivässä, kertoo Hurmerinta.

Logossa on haluttu huomioida aiempien vuosikymmenten muotokieli, kuitenkin keventäen se tähän päivään. Logo on fonttimainen, eli venyy ja paukkuu ja sillä voi täyttää minkä pinnan tahansa.

- Markkinointimaailma muuttuu joka päivä, SEK ja logo elää ja hengittää tätä muutosta, Hurmerinta avaa suunnittelun lähtökohtia.

- Asiakkaat odottavat meiltä ketterää ja jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin adaptoituvaa toimintamallia. Logon modernilla esillepanolla tuomme esiin tätäkin puolta meistä, kertoo Rantala.

Perintö ja tulevaisuus

Suunnittelun lähtökohtana on ollut perintö ja tulevaisuus. Tämä näkyy muun muassa värimaailmassa.

- Halusimme löytää omistettavat värit. SEKin Legacy green eli vihreä väri tulee Aarne Salomaata kuvaavan pronssisen patsaan patinasta, Hurmerinta kuvailee luovaa suunnitteluprosessia. Aarne Salomaa oli aikoinaan keskeisimpiä hahmoja SEKin menestyksen takana. Salomaan jälkeläiset ja suku ovat SEKin pääomistajia edelleen.

- SEK Creative orange on yhdistelmä oranssia ja pinkkiä. Luovuus on aina ollut SEKin sielu, olemmehan kolmen taiteilijan perustama. Taiteilijat ovat värinkäytön mestareita ja halusimme löytää voimakkaan, taiteellisen värin, joka viestii intohimosta ja rohkeudesta sekä uskosta tulevaan.

Voimakas custom-fontti henkii voimaa ja humaaniutta

Fontti on tänä päivänä yksi keskeisimmistä ilmeen osista. Fontti näkyy kaikkialla, luo erottuvuutta ja kertoo omaa tarinaansa.

- Halusimme luoda oman fontin, joka on uniikki, vain SEKin käyttössä oleva kirjaisin. Syntyi SEK Legacy ja SEK Future -fontit. SEK Legacy on päätteellinen Serif-fontti, joka henkii vahvuutta ja itsevarmuutta. Fontti seisoo jykevästi omilla jaloillaan. SEK Future on päätteetön Sans -fontti, joka kertoo humaanista ilmapiiristämme ja tulevaisuuteen katsovasta otteestamme, Hurmerinta kertoo.

Elävä identiteetti

Ilme rakentuu kerroksittain, ja koko ajan tuodaan jotain lisää. Nyt eletään SEKin 90-vuotisjuhlavuotta, mikä näkyy monessa kohdassa.

- Rakennamme nyt elementtejä, joita jo näkyy esimerkiksi nettisivuillamme ja kanavissamme. Meillä on varsinaiset 90-vuotisjuhlat syksyllä 2025 ja uusi ilme on osa juhlaa, Rantala kertoo.

Nyt toukokuussa ilmestyi Sektori-lehti, joka esittelee ilmeen laajasti. SEK ryhtyi julkaisemaan Myynti & Mainonta -nimistä lehteä vuonna 1945. Nimi muuttui Sektoriksi 1950-luvulla, ja sillä nimellä sitä julkaistiin aina vuoteen 1977 saakka. Juhlavuoden kunniaksi lehti ilmestyy vielä kerran.
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71