Musiikki on merkittävä, tehokas ja alihyödynnetty osa brändiä, sanovat SEKin Lead Creative
Samuel Räikkönen ja Senior Creative
Laura Syväniemi. Seuraavassa
#SEKThisOut-jutussa sukelletaan suunnitteluparin johdolla äänimaailmaan.
Milloin brändimusiikkia tarvitaan?Laura: Jokainen brändi tarvitsee omistettavan tavan käyttää ääntä. Ääni on yksi kokonaisvaltaisen brändinrakennuksen peruspalikoista, ja sen alle kuuluu parhaassa tapauksessa brändille suunniteltu ja sävelletty oma musiikki. Musiikki ei ole pelkkä kiva lisä, vaan voimakas tehokeino. Onnistuneella brändi- ja mainosmusiikilla tehdään sekä brändillistä että myynnillistä tulosta.
Samu: Jep, justiinsa näin! Brändi, joka käyttää johdonmukaisesti ääntä, muistetaan tutkimuksesta riippuen jopa 90–96 % paremmin kuin brändi, joka näin ei tee. Siksi ääntä ja brändimusiikkia tarvitaan. Klassinen ”jääkaapilla käyminen” myös pitää paikkansa: kun telkkarissa alkaa mainoskatko ja katsoja poistuu tekemään jotakin muuta, hän ei voi sulkea korviaan ääneltä. Tämä pätee myös muihin ääntä hyödyntäviin medioihin telkkarin lisäksi. Jos saadaan luotua kunnon korvamato, brändi saa käytännössä ilmaisia näyttökertoja joka kerta, kun kappale pyörii päässä.
Mitä kautta olette päätyneet suunnittelemaan musiikkia?Samu: Olen soittanut rumpuja ala-asteelta asti ja musa ylipäätään on ollut aina minulle tärkeää. Mainonnan suunnittelussa kiehtoo se, että saa käyttää laajasti luovuutta. Itselle musadiggarina aika luonnollista on se, että mietin asioita myös musiikin ja äänen kautta. Musiikki ei kuitenkaan ole itseisarvo tai asia, joka pitää aina saada mukaan, vaan se on yksi tapa luoda huomioarvoa ja saada haluttu viesti välitettyä.
Laura: Omalta osaltani soittoura katkesi ala-asteen musaluokan nokkahuiluun. Musiikki on kuitenkin myös minulle iso juttu ja musiikki ja ääni tuntuvat luontevilta tarinankerronnan keinoilta. Toki audion suunnitteleminen ja sen käyttötarpeen tunnistaminen ovat myös oleellinen osa luovan suunnittelijan osaamista. Tunne on tärkeää, ja musiikilla on ainutlaatuinen voima välittää sitä.
Minkälainen on toimiva brändimusiikki?Laura: Toimivaan musiikkiin kiteytyy parhaimmillaan koko brändi omistettavassa, erottuvassa ja oikean tunteen välittävässä muodossa. Yksikään sana tai sävel ei ole varta vasten sävelletyssä brändi- tai mainosmusiikissa sattumaa, vaan niiden takana on iso ajatustyö. On myös yksinkertaisesti – ja ensisijaisesti – tärkeää, että musa jää päähän.
Samu: Komppaan. Äänen kanssa pätee samat lainalaisuudet, kuin laajemminkin brändäyksessä: tärkeintä on lopulta erottua muista ja tehdä se tavalla, joka kommunikoi haluttuja mielikuvia. Ja jos vähän jännittää, se on vain hyvä merkki. Silloin ollaan tekemisissä jonkin kanssa, joka todennäköisesti erottuu totutusta. Ja toki musiikkiin liittyy myös paljon teknisiä yksityiskohtia kuten vaikkapa se, että on hyvä, että biisistä on vähän eri pituisia versioita, tai että se on tunnistettava myös instrumentaalina tai eri musiikkityyleihin sovitettuina versioina.
Mikä musiikin suunnittelussa inspiroi?Samu: Musiikilla ja äänellä on valtava voima ja pienilläkin elementeillä voi saada suuria tunteita aikaan, se kiehtoo ja inspiroi. Esimerkiksi lyhyt oven narahdus luo jännitystä, kun taas aaltojen liplatus tuo heti kesäfiiliksen.
Laura: Juuri näin. Musiikin mahdollisuudet ovat loputtomat ja sen kautta on myös mahdollisuus päästä aidosti osaksi kulttuuria, mikä on brändeille yhä vaikeampaa saturoituneessa ja pirstaloituneessa mediakentässä.
Kertokaa joku aiheeseen liittyvä muisto!Laura: Todella HK -biisin sanoitukset hiottiin loppuun Volume Productionsin
Pete Mataran kanssa yhdessä puhelimessa laulaen, kun solisti oli jo matkalla äänityskoppiin. Toiselle tosissaan laulaminen on aluksi aika nöyrä kokemus, mutta pieni häpeä tekee hyvää.
Samu: Meidän viestihistoriasta löytyy sellainen äänite, jossa lauletaan Lauran kanssa kämäisesti demon päälle omia ideoitamme sanoituksista ja laulumelodiasta. Se ei ole kovin kaunista kuunneltavaa, mutta hauska muisto kuitenkin.
Vinkkinne asiakkaille?Samu: Musiikki ja audio ylipäätänsä on ihan tutkitustikin alihyödynnettyä sen tehoon nähden. Käyttäkää siis enemmän musiikkia ja tehkää se hyvin. Jos et tiedä miten, soita, ja me autamme!
Laura: Tuntematonta maaperää ei tarvitse pelätä. Ei siis haittaa, jos ei tiedä juuri mitään musiikista, tunne termejä tai osaa suoraan edes sanoittaa oman brändin äänitarpeita. Briiffi muotoillaan mielellään yhdessä. Ja aina voi laulaa, lupaan kompata huonolla kakkosäänellä.
Esimerkkejä mahtavista korvamadoista ja äänibrändäyksestä:
Todella HK
sek.fi/case/todella-hk
Fazer ja Katri Helenan Kun tää saapuu hetki sininen
fazergroup.com/fi/medialle/uutiset2/?id=4903303
Valio ja Aikuisten liikennelaulu
sek.fi/case/aikuisten-liikelaulu
Abloy ja The Sound of Trust
sek.fi/case/the-sound-of-trust
Finnair ja Journey
sek.fi/case/journey