”Viekö tämä pitkään?” on maailman helpoin kysymys, koska kaikki vastaukset siihen ovat oikeita. Näin myös viestinnän tehtävissä.
Olen viettänyt valtaosan urastani konsultoivissa rooleissa ja saanut työskennellä intohimoisten ihmisten, rautaisten ammattilaisten ja monipuolisten projektien kanssa. Yllättävän usein konsultin kuitenkin odotetaan vetävän huippusuoritus suoraan hatusta, ilman harkinta-aikaa tai perehtymistä. Kokeneet asiakkaatkin ihmettelevät toisinaan, voiko toteutus todella viedä useamman tunnin, päivän tai viikon.
Jos kysyt, kauanko tehtävään X menee aikaa, rehellinen vastaus on aina sama: se riippuu. Kysymys on vähän kuin onko kymppitonni paljon rahaa. Ravintolalaskuksi on, yhtiön vuosibudjetiksi ei, markkinointiviestintähankkeen toteutuksessa se riippuu.
Tarkka ajantarve vaihtelee sen mukaan, liittyykö työhön tarkkoja ja monimutkaisia reunaehtoja, pyydätkö toteutusta hyvissä ajoin, haluatko tekijäksi ehdottomasti luottokonsulttisi, ja niin edelleen. Suuntaa-antavia arvioita voi kuitenkin tehdä.
Kaikissa tapauksissa kyse on aktiivisesta työajasta, ei suorasta aikajanasta, joka alkaa tilauksesta ja päättyy työn palautukseen. Kuuden tunnin työ voidaan tehdä tunnin pätkissä pitkin viikkoa, jos deadline sallii ja lopputulosta täytyy kypsytellä rauhassa. Jos taas tarve on akuutti ja pakottava, kuusituntinen saatetaan tehdä kiirelisällä heti ja kolmessa tunnissa.
Tiedote, lyhyt artikkeli tai blogiteksti: puolikkaasta työpäivästä täyteen työpäivään. Jos asiakkaan viesti on selkeä ja ytimekäs, voi konsultti työstää sen hyväksi sisällöksi muutamassa tunnissa. Työmäärä kasvaa, jos aihe on tekninen, mukana on useita kieliversioita, tai prosessi vaatii usean hyväksyjän siunaukset.
Medialista: mitä vain varttitunnista täyteen työpäivään. Jos mediajakelu tehdään yhteen maahan yhdellä kielellä ja aihe on selkeästi uutinen, voi konsultti rakentaa sopivan listan jopa minuuteissa. Jos taas asiakas tarvitsee listan henkilökohtaisesti kontaktoitavista toimittajista, vaatii se taustatyötä: kymmenen journalistin valikointiin voi upota helposti tunteja.
Sisältösuunnitelma: 2-4 täyttä työpäivää. Kun asiakas on linjannut itselleen tärkeät teemat ja pääviestit, on konsultin yleensä helppo suunnitella sisällöt niiden ympärille. Työmäärän voi huoletta tuplata tai triplata, jos suunnitelmaa aletaan tehdä, kun sävy ja aiheet ovat vielä hakusessa: moni osa työstä tehdään tällöin pari kertaa uusiksi.
Albert Einstein sanoi, että aika on suhteellista. Hän puhui fysiikasta, mutta viisaus pätee myös konsultointiin. Jos joku antaa sinulle arvion selvästi isommasta tai pienemmästä työmäärästä, ei hän yritä huijata hinnassa tai tehdä työtä hutiloiden. Hän vain arvioi tilannetta omien prosessiensa ja kokemuksensa perusteella.
Peukkusääntö luovassa ajatustyössä on, että lopulta kaikki tapahtuu siinä ajassa, jossa se päätetään tehdä. Selkeä johtoajatus ja rohkea eteneminen poikivat usein nopeita lopputuloksia.
Jos taas yrität taiteilla lukuisten pääviestien ja kohderyhmien välillä, laatu vaatii aikaa. Viestinnällistä nuorallatanssia suorittava organisaatio etenee kuten kapeilla ulokkeilla ja korkeilla paikoilla tyypillisesti edetään: hitaasti.
Haluatko keskustella lisää siitä, miten voisimme auttaa sinua tekemään laadukkaita sisältöjä ja viestintää? Ota yhteyttä: varataan tunti ja jutellaan aiheesta kahvien äärellä.
Tuomas Mäkinen
Senior Content Specialist