Brändibias on totta enemmän kuin koskaan – tuore tutkimus paljastaa, mihin markkinoija voi oikeasti vaikuttaa

12.11.2025

Törmäsin juuri tutkimukseen, joka pysäytti – ja sai myös vähän hymyilemään. WPP Median ja Oxfordin yli miljoonan ostopolun analyysi osoittaa, että kuluttajat tekevät ostopäätöksensä jo ennen harkintaa. Brändibias, eli taipumus valita tuttu ja turvallinen brändi, on vahvempi kuin koskaan.

Esimerkiksi viihde-elektroniikassa 93 prosenttia ja virvoitusjuomissa 88 prosenttia kuluttajista valitsee brändin, johon on jo ennakkoon kallellaan. Keskimäärin 84 prosenttia ostopäätöksistä tehdään jo ennen kuin asiakas edes harkitsee ostamista aktiivisesti. Pelkkä näkyvyys ei enää riitä – brändin on oltava mielessä jo ennen kuin asiakas kohtaa mainoksen.

Olen saanut olla mukana rakentamassa pitkäjänteisesti brändejä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Kun asiakassuhteet kestävät vuosia, näkee konkreettisesti, miten brändimielikuvat rakentuvat hitaasti ja lähes huomaamatta – ja miksi yksittäinen kampanja harvoin riittää muuttamaan suuntaa.

Vahva brändi kuuluu kohinan läpi


Tutkimus muistuttaa myös, että kaikki eivät ole yhtä alttiita vaikutuksille: noin 23 prosenttia kuluttajista ovat lähes immuuneja markkinointiviesteille, kun taas pieni osa reagoi kaikkeen, mutta vaihtaa brändiä helposti. Lisäksi oikeiden kohtaamispisteiden valinta voi lähes kaksinkertaistaa mahdollisuuden vaikuttaa ostopäätökseen. Omien, jaettujen ja ansaittujen kanavien vaikutus on lähes kolme kertaa suurempi kuin pelkän maksetun median.

Samaan aikaan törmäämme joka päivä mielettömään sisältötulvaan – kanavat huutavat toinen toistaan kovempaa, ja viestien määrä on loputon.

Tässä myllerryksessä pitkäjänteinen, johdonmukainen tekeminen on tärkeämpää kuin koskaan. Se on ainoa tapa rakentaa sellaista brändibiasta, joka kestää hetkelliset trendit ja algoritmien oikut.

Jos 84 prosenttia asiakkaistasi tekee päätöksensä jo ennen kuin huomaa mainoksesi, mihin panostat seuraavaksi?

Meri Manner
Director, Digital & AI
Jaa


SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71