Deep Dive: Fazerin Patukkajengi juhlisti moninaisuutta omalla viisullaan

29.6.2023

Fazerin Patukkajengi asteli estradeille ensikertaa vuonna 2019. Patukkajengissä jokainen patukkabrändi herää eloon omana hahmonaan. Kaikkiaan 12 erilaisen patukkahahmon poppoo on ilahduttanut suomalaisia vuosien mittaan korvamadoin, kesäbiisein ja joulukaanonilla.

Patukkajengi on antanut mahdollisuuden nostaa kaikkia tuotebrändejä yhdellä kertaa. Siten isoimmat tuotteet eivät ole jättäneet pienempiä varjoonsa. Vaikka patukat ovat esillä yhtenä jenginä, korostuu kunkin tuotteen oma maku, muoto, tyyli ja persoonallisuus. Siitä lähti ajatus tehdä patukoiden kanssa jotain aivan uutta ja merkityksellistä.

– Meillä on ihana, monimuotoinen Patukkajengi. Nyt oli sopiva aika ottaa patukkamaisesti kantaa tärkeään asiaan eli diversiteettiin. Lähestymistavalle lämmettiin myös meillä Fazerilla – olihan ajatus vahvasti kiinni yrityksen arvoissa ja tavoitteissa: Fazerilla tehdään aktiivisesti töitä monimuotoisuuden edistämiseksi, Annukka Storm Fazer Makeisilta valottaa ajatusta kampanjan taustalla.

Euroviisut inspiraationa: “Kaikissa on jotain hyvää”

SEKin tiimi suunnitteli ja ideoi lähestymistavaksi valloittavan Patuviisun, patukoiden oman viisukappaleen. Patukkajengi tunnetaan positiivisuudesta ja musiikista – ja mikä olisikaan luontevampi tapa kuin inspiroitua monimuotoisuutta juhlistavasta musiikkitapahtumasta, Euroviisuista.

– Aivan mieletön luova idea! Kaikki, joiden kanssa tätä tehtiin, olivat hurjan innostuneita ja ihastuneita. Patuviisu istui patukoille kuin nenä päähän. Niin ihana juttu! Halusimme toteuttaa kaiken patukkamaisen ihanasti ilon kautta. Se yllätti, miten upeasti idea kantoi alusta asti, Storm kuvailee.

Kaiken ytimessä oli viesti “Kaikissa on jotain hyvää”. Kappale suunniteltiin patukoiden ehdoilla Patukkajengille sopivalla tavalla. Sanoituksissa juhlistettiin erilaisuutta ja moninaisuutta. Patukat kannustivat jokaista olemaan oma itsensä ja näyttivät sen rohkeasti omalla esimerkillään musiikkivideolla. Patukkajengin viestiä syvensi viittomakielisen artistin Miguel Peltomaan tulkinta, jolla kappaleen saavutettavuus huomioitiin kampanjan teeman mukaisesti.

– Hienointa oli, että sai tehdä hauskaa kampanjaa erittäin arvokkaalla ja tärkeällä sanomalla. Tämän biisin merkitys oli paljon isompi kuin, että se olisi ollut mikä tahansa kampanja. Olimme todella tärkeän asian äärellä. Oli meille kunnia saada myös Miguel mukaan ja viittomakielinen teos osaksi kampanjaa, Storm iloitsee.


Viisuhuuma yllätti

Patukoiden oma viisukappale julkaistiin huhtikuussa Euroviisujen alla. Viisuhuumassa haluttiin olla mukana juuri h-hetkellä viisujen ollessa suomalaisten puheissa ja pinnalla mediassa. Kukaan ei osannut etukäteen ennustaa, millainen Suomi-ilmiö kevään Euroviisuista tulisi.

– Oli niin hienoa olla mukana viisuhuuman kasvaessa uusiin mittoihin. Myös Patuviisun mainonnan huomioarvo oli erittäin hyvä ja kuului parhaimpien joukkoon. Mainoksen viesti meni läpi upeasti. Viesti oli niin selkeä ja helposti ymmärrettävä. Lisäksi kampanja lisäsi ihmisten kiinnostusta Fazer-patukoihin sekä ostohalua, Storm hehkuttaa.

– Euroviisujen lailla Patuviisun sanoma on yhdistänyt ihmisiä ja tuonut myös fazerilaisia yhteen, Storm kertoo.

Alusta alkaen kaikki kampanjassa mukana olleet sitoutuivat siihen koko sydämellään. Viisun lumous ja taika kannattelivat läpi pitkän projektin. Innostus levisi fazerilaisten keskuudessa niin, että lopulta mukana oli koko henkilöstö. Into kasvoi omaksi sisäiseksi viisutapahtumaksi ja järjestettiinpä viisujen aikaan myös patukanmittaisia taukoja.

– Näin isossa tuotannossa on aina monia käänteitä. Kaikki ratkaistiin kuitenkin aina mahtavasti. Erityisen mielenkiintoista oli suunnitella patukoille oma TikTok-kanava. Patukoilla on nyt uusi vahva ilmaisukanava. Odotan innolla, miten Patukkajengin tarina saa jatkoa, Storm päättää.
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71