Historian menestyksekkäin kampanjakokonaisuus oli tiimityötä
Kampanjan alku yllätti kaikki. Lanseeraus tapahtui keväällä 2023, ja laajan, kansainvälisen medianäkyvyyden ansiosta kampanja sai hetkessä yli 150 000 hakemusta ympäri maailman. Kampanja tavoitti ihmisiä yli 190 maasta, vaikka PR-työtä tehtiin aktiivisesti vain yhdeksässä maassa. Taktinen päätös lanseerata kampanja juuri viikkoa ennen onnellisuustutkimuksen julkaisua oli sekin toimiva ratkaisu – tutkimus ja kampanja ruokkivat toinen toisiaan hienosti.
- Korostan tiimityön merkitystä onnistumisen kannalta – kaikki pelasivat koko ajan yhteen maaliin. Huomasimme jo matkan alussa, että nyt ollaan tekemässä jotain uutta ja ainutlaatuista. Yllättävän suosittelijan saimme myös supertähti Kourtney Kardashianista, joka kertoi kurssista 224 miljoonalle Instagram-seuraajalleen. Matka oli pitkä ja täynnä erilaisia käänteitä, ja sitä oli kivaa tehdä yhdessä, Katajala toteaa.
Kampanjakokonaisuus on ollut Visit Finlandin koko historian menestyksekkäin, ylittäen kaikki odotukset laadukkaalla globaalilla medianäkyvyydellään. Kampanjalla tavoitettiin yli 11 miljardia ihmistä ja ansaitun median arvo ylitti 165 miljoonaa. Yksi Yhdysvaltojen suurimmista uutiskanavista, ABC News, teki kampanjasta kansainvälisen tv-dokumentin nimeltä Lessons from the 'World's Happiest Country': Inside Finland's Happiness Masterclass. Kampanjan aikana ja sen jälkeen Visit Finlandin verkkosivuston kävijämäärät sekä seuraajamäärät sosiaalisen median kanavissa ovat myös kasvaneet merkittävästi.
Onnellisuusteema on viimeistään nyt Suomen matkailualalle yhteinen. Eri toimijat ovat myös yhä enenevissä määrin alkaneet viestiä onnellisuudesta omien kanaviensa kautta.
- Matkailukenttä on sitoutunut onnellisuuden teemaan. Onnellisuutemme ei ole mitään ihmeellistä: se on asia, jonka kukin matkustaja voi kokea Suomessa omalla tavallaan. Nykypäivän matkailijat etsivät merkityksellisiä kohtaamisia ja kurkistuksia paikalliseen elämäntapaan. Onnellisuutta kannattaa pitää esillä ja sen puolesta kampanjoida jatkossakin, Katajala summaa.