Erottuvan mainonnan riskinä on saada erinomaisia tuloksia

27.1.2022

Mainonta on sijoitus, jolla haetaan lyhyen ja/tai pitkän aikavälin voittoja. Vaikka sijoitussalkku ei olisikaan täynnä indeksirahastoja, suoria osakesijoituksia ja Bitcoinia, on varmasti ”high risk, high reward” monelle tuttu lausahdus. Yksinkertaisuudessaan isomman riskin sijoituksilta odotetaan parempaa tuottoa.

Riski on jotain, mistä mainontaa tehdessä ei välttämättä aina sanota ääneen, mutta ajatellaan sitäkin useammin.

”Onkohan tää vähän riski veto?”

”Voi olla vähän riski esittää tällaista?”

”Onkohan riskialtista tehdä TÄLLAINEN mainosfilmi?”

Erottuva mainonta – low risk, high reward


Mainonnan erottautuvuudessa riski yhdistetään useimmiten siihen, ettei haluta vieraannuttaa nykyisiä asiakkaita tai saada aikaan negatiivisia vaikutuksia. Nämä vaikuttavat päällisin puolin järkeviltä huolilta, mutta ovat itseasiassa aivan turhia. Les Binet ja Sarah Carter kertovat erinomaisessa How Not To Plan -kirjassaan, kuinka mainonnalla on oikeasti todella hankala saada myyntiä laskemaan, saati vieraannuttaa nykyistä asiakaskuntaa. He eivät ole koskaan nähneet kampanjaa, joka olisi vaikuttanut negatiivisesti myyntiin – mikä kertoo paljon ottaen huomioon heidän työnsä laajuuden.

Totuus on, että mainonta ja brändit eivät ole niin kuluttajien mielen päällä kuin välillä ajattelemme. Siksi tärkeintä onkin tehdä jotain erottautuvaa ja kiinnostavaa – jotain mikä saa ihmiset puhumaan.

Isompi riski mainostajalle onkin tehdä mainontaa mikä ei erotu. Mainontaa, joka jää jalkoihin ja luo vain pieniä tai olemattomia liiketoiminnallisia vaikutuksia.

Mainonnan erottuvuudessa sijoituksien totuus ”high risk, high reward” kääntyykin päälaelleen: erottuvuudella on äärimmäisen pienet riskit, mutta todella iso mahdollisuus erinomaiseen tuloksellisuuteen.

Tehdään siis erottuvaa mainontaa – low risk, high reward.

Ville Ruokonen
Planner
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71