Essi, olet työskennellyt viestinnän parissa jo pari vuosikymmentä. Mikä on mielestäsi suurin muutos? Ja mikä taas ei ole muuttunut?
Maailma ja sen myötä koko toimintaympäristö ovat muuttuneet. Medioiden määrä on vähentynyt, ja digitalisoituminen on vaikuttanut oikeastaan kaikkeen tekemiseen. Visuaalisen viestinnän, liikkuvan kuvan ja sosiaalisen median merkitys on vahvistunut. Lisäksi tahti on kiihtynyt. Ilmiöt ja uutiset saattavat levitä hetkessä ympäri maailman. Se, mikä ei ole muuttunut, on toimittajien ja medianäkyvyyden arvostus. Esimerkiksi uutismedioiden tavoittavuus on edelleen hyvin vakuuttavaa. Uskon tämän säilyvän myös tulevaisuudessa.
Olet työskennellyt SEKissä viestintäkonsulttina pitkään. Nyt uusi roolisi on Head of PR eli vastaat SEKissä ansaitun median osaamisalueesta. Onneksi olkoon! Mitä työhösi kuuluu?
Viestintäkonsultti on asiakkaan työpari ja sparraaja. Kirjoitamme, kiteytämme ja visioimme. Ratkomme yhdessä haasteita, ja tuomme tuoretta ajattelua ja inspiraatiota arkeen. Oma työalueeni keskittyy uutisaiheiden ja kiinnostavien ilmiöiden tunnistamiseen sekä niiden tarjoilemiseen mielenkiintoisessa muodossa median edustajille, vaikuttajille ja muille sidosryhmille. SEKissä on vahvaa ja monipuolista mediaviestinnän osaamista, ja vuosien varrella olemme pokanneet monia palkintoja ansaittuun näkyvyyteen liittyvistä töistä. Head of PR kehittää osa-aluetta entisestään. Asiakkaiden lisäksi sparraan ja tuen myös muita tiimiläisiä mediaviestinnän visaisissa ja mielenkiintoisissa tehtävissä.
Sinut on niin sanotusti monissa liemissä keitetty. Mitä hauskoja muistoja tulee mieleen vuosien varrelta?
Urani aikana olen saanut tehdä tunnetuksi monia upeita paikkoja, ihmisiä ja tarinoita. Antoisia PR-matkoja sekä hauskoja työtilanteita on riittänyt. Olen esimerkiksi ollut perustamassa lasten suunnittelemaa pop-up-ravintolaa, raportoinut painonpudotuskilpailuista ja pulikoinut jäisessä Jäämeressä.
Entä mitkä työt haluaisit jakaa tässä kohtaa lukijoillemme?
SEKissä on osaavia ja ihania työkavereita. Kaikki onnistuneet projektit ovat olleet tiimityötä ja monen ihmisen luovuuden ja ammattitaidon ansiota. Merkityksellisimmät työni ovat liittyneet yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja muutosten tekemiseen. Tuoreimmista töistä maininnan ansaitsee Visit Kotka-Haminan kanssa lanseerattu
Puhelinvapaa saari, joka sai huikeaa kansainvälistä näkyvyyttä. Toinen sydäntä lähellä oleva saavutus on
yhdenvertaisemman työelämän edistäminen Diakin Romako-hankkeen kanssa.
Mitä mielestäsi mediatyö tänä päivänä vaatii?
Mediakenttä on kaventunut, ja toimittajat ovat usein kiireisiä. Meidän tehtävämme on palvella median edustajia ja auttaa heitä työssään. Se tapahtuu tuottamalla laadukasta, selkeää ja visuaalista materiaalia sekä ymmärtämällä, mikä eri medioiden seuraaja- ja lukijakuntaa voisi kiinnostaa. Lähestymme usein myös kansainvälisiä toimittajia. Ajankohtaisuus, ainutlaatuisuus ja kiinnostavuus lisäävät mahdollisuuksia ylittää uutiskynnyksiä.
Mitä vinkkejä antaisit viestintäkonsultin urasta haaveileville tai sitä rakentaville?
Viestintäkonsultin työ on haastavaa ja kiinnostavaa. Olen kiitollinen, että SEKissä on luovuutta tukeva kulttuuri. Olen saanut olla oma itseni ja tehdä innostavia asioita.
Onnistumisessa auttaa aito uteliaisuus maailman tapahtumia ja ihmismieltä kohtaan. Jos haluaa löytää jotain erottuvaa, pitää uskaltaa kokeilla ja katsella asioita eri näkökulmista. Työssä tulee onnistumisia, mutta joskus asiat eivät suju. Vastoinkäymisistä ei kannata lannistua. Seuraavana päivänä on aina uusi mahdollisuus.
Lisää SEK Comms -palveluista:
https://www.sek.fi/comms/ ja
https://www.sek.fi/social/.