Havaintoja ICCO Global Awards -kilpailusta: Ympäristöystävällisyys ja luovuus nousussa viestintäalalla

11.12.2023

Kun sain kutsun ICCO Global Awards 2023 -kilpailun tuomaristoon, en tarkkaan tiennyt, mitä olisi tulossa. Kun sain kilpailutöitä arvioitavaksi, huomasin, että tuomarointi tarjosi minulle ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua viestintätoimistoalan kehityssuuntiin ympäri maailmaa.

Ekologisuuden nousu


Yksi havaintoni oli se, kuinka ekologisuus on noussut toimialamme standardiksi. Mieleeni jäi esimerkiksi strategisesti ja hyvin toteutettu hygienia- ja terveystuotebrändi Essityn ”(Un)Sustainable Terrestrials” -kestävyyshanke Italiassa. Projekti pohjautui kattavaan, maailmanlaajuiseen tutkimukseen ja ”vihreän neuvoston” perustamiseen. Työ osoitti halun ymmärtää ja vastata asenteiden ja käyttäytymisen väliseen kuiluun.

Luovuus ja innovatiivisuus


Monet työt olivat myös raikkaan innovatiivisia, kuten Škoda Auto Slovenskon The most beautiful sounds of Slovakia -kampanja, joka yhdisti luovasti strategian ja taktiikan kohdistaessaan viestintää nuorempaan yleisöön. Äänien käyttö ainutlaatuisella, kiehtovalla tavalla sähköauton hiljaisuuden korostamiseksi markkinointiviestinnässä oli mielestäni nerokasta.

Kulttuurin ja kielen huomioiminen


Asia, joka sai tuntemaan ylpeyttä alastamme, oli paikallisen kulttuurin ja kielen huomioiminen. Esimerkiksi Wärtsilä Energyn #Leapfrogging4Africa-kampanja teki vaikutuksen sen tavalla tuoda esiin paikallista kulttuuria ja kieltä. Se teki kampanjasta ilmeisen merkityksellisen ja ymmärrettävän kohdeyleisölle.
Inspiroivat yksilöt

Yksilökategorian osallistujien tarinat olivat koskettavia ja inspiroivia. Erityisesti vuoden nousevaksi tähdeksi valittu Anna Savchenko sai tuntemaan kunnioitusta. Hän osoitti sitkeyttä ja omistautumista kotimaahansa Ukrainaan ja PR Armylle, voittoa tavoittelemattomalle organisaatiolle, joka taistelee Venäjän propagandaa vastaan.

Viestintäalan muutos


Kilpailun myötä sain taas vahvistuksen sille, että viestintäala on jatkuvassa muutoksessa. Työt kuitenkin osoittivat, että ala on valmis kohtaamaan nämä haasteet. Alamme ammattilaiset luovat merkityksellistä, vaikuttavaa ja kestävää viestintää, joka ohjaa yhteiskuntaa kohti kestävämpää ja inklusiivisempaa tulevaisuutta.

Osallistuminen kilpailun tuomarointiin oli minulle arvokas kokemus. Se tarjosi uusia näkökulmia alan nykytilaan ja sen tulevaisuuden suuntauksiin. Onko sinulla ajatuksia tai kokemuksia yllä mainituista tai muista alan trendeistä? Ilahtuisin mielipiteitäsi.

Jos pidit tästä kirjoituksesta, jaa se mielellään myös muille. Ja jos haluat pysyä ajan tasalla uusimmista blogikirjoituksista, voit tilata SEKin uutiskirjeen jättämällä sähköpostiosoitteesi Sek.fi-sivun alalaidassa olevaan lomakkeeseen.

Tomi Ertovaara
Senior Communications Consultant
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71