Monessa organisaatiossa sisällöntuotanto törmää ennen pitkää seinään ja julkaisusuunnitelma alkaa kangerrella. Taikatemppuja säännölliseen sisältötahtiin ja -laatuun ei ole, mutta kuopasta voi nousta, jos on valinnut itselleen etukäteen oikeat tikapuut.
Yritysbloggaaminen ja organisaation oma sisällöntuotanto ovat helppoa – ensimmäisten kahden tekstin verran. Näiden jälkeen johdon inspiraatio lopahtaa, talon asiantuntijat haalivat muita töitä, jotta eivät joutuisi kirjoittamaan, ja sovittu vieraskynävuoro onkin vasta joskus kesälomien jälkeen.
Useimmilla suomalaisilla yrityksillä, järjestöillä ja virastoilla olisi valtavasti asiantuntemusta ja ajatuksia alaansa. Työelämämme on täynnä fiksuja ja näkemyksellisiä osaajia: miksi he siis eivät onnistu laittamaan näkökulmiaan paperille selkeästi, rennosti ja ennen kaikkea säännöllisesti?
Sisällöntuotanto-ongelmista ei pääse yli yhdessä yössä, mutta omaa ja kollegoiden rimakauhua voi madaltaa. Tässä kolme vinkkiä, kuinka löysätä asiantuntijakatraan kollektiivisia ranteita ja avata johtoryhmän runosuonta.
1. Älä ylisuunnittele. Blogi on usein helpompi myydä talon sisäisesti särmällä suunnitelmalla kuin ”no jos vaan aletaan tehdä” -letkautuksella. Asiantuntijoissa on kuitenkin se ongelma, että he haluavat kirjoittaa maailmasta kuten sen näkevät, eivät sisältösuunnitelman ehdoilla. Tue asiantuntijoitasi, oikolue, jaa oppeja ja sparraa – mutta älä pakota heidän tapaansa kirjoittaa liian ahtaaseen boksiin.
2. Resursoi realistisesti. Taitava ja innokas kirjoittaja ei usein ole nopea. Joku taas sylkee paperille kolme sivua varttitunnissa, mutta julkaisukelpoista tekstiä se ei vielä ole. Hyvä sisältö vaatii aikaa: aikaa ajatella, aikaa työstää olennaisia ajatuksia, aikaa muuttaa mieltä ja kulmaa, aikaa hioa ja korjata. Monille kirjoittajille paras lahja on muistuttaa heitä tekstin tarpeesta pari viikkoa ennen julkaisua, ei edellisenä päivänä.
3. Uskalla. Vaikka hiljaa hyvä tulee, on sääntöön myös poikkeus: ajankohtaiset tapahtumat. Kun alallasi tapahtuu suuria, täytyy kynä kaivaa esille heti. Moni yrityspomo ja asiantuntija haluaa kypsytellä mietteitään pari päivää ja blogata, kun on jo aivan liian myöhä. Tapahtuma ei ole enää tuore ja näkökulmaan ehtii hiipiä ylivarovaisuus.
Jos haluat olla keskustelussa mukana, kirjoita mieluummin heti ja rohkeasti kuin varman päälle ja pölyn laskeuduttua.
Sisällöntuotantoon pätee myös sama sääntö kuin muuhunkin työhön: tekemällä oppii ja sinnikkyys palkitaan. Eräs vanha luovan kirjoituksen maikkani sanoi, että hän joka kirjoittaa vain silloin kun inspiraatio iskee, on kelpo runoilija, mutta huono kirjailija.
Eli kirjoita, kokeile, älä luovuta… äläkä anna kollegoidenkaan luovuttaa.
Tuomas Mäkinen
Senior Content Specialist