“I have a dream”

23.6.2025

"I have a dream" totesi Martin Luther King Jr. vuonna 1963. Näillä sanoilla oli merkittävä voima taistelussa yhdenvertaisuuden ja rauhan puolesta. Barack Obama piti kuuluisan "Yes we can" -puheensa 2008. Sanat olivat niin voimakkaita, että niistä tuli Obaman kampanjan keskeinen osa. Vuonna 2013 Alicia Garza, Patrisse Cullors sekä Opal Tometi postasivat kirjoituksen, joka loppui sanoihin “Black lives matter”. Siitä lähtien #BlackLivesMatter on kasvanut kansainväliseksi liikkeeksi, joka taistelee ihmisoikeuksien puolesta ja vastustaa poliisiväkivaltaa ja rasismia.

Viestintä on monimuotoista tekemistä eri sidosryhmille ja eri kanavissa. Mutta yksi asia pysyy ytimessä: vaikuttavat sanat. Sanat voivat yhdistää tai erottaa, saada aikaan liikutusta tai vihaa. Ne voivat jopa muuttaa maailmaa parempaan tai pahempaan suuntaan. Yhtä kaikki, sanat eivät ole yhdentekeviä. Oikein muotoillut sanat ovat saaneet aikaan merkittäviä asioita.

Sisältöjen tulva on ollut voimakkaasti kasvusuhdanteinen jo vuosia, eikä tekoälyn tuleminen sitä vähennä. Siksi tarkkaan harkituilla ja oikeaan paikkaan sanotuilla sanoilla on entistäkin vaikuttavampi voima.

Sanojen lisäksi dialogisuus on viestinnässä keskeinen väline saada aikaan vaikutusta ja ennen kaikkea lisätä ymmärrystä. Oikein valitut sanat joko kannustavat tähän tai jopa estävät sen. Ilman vuoropuhelua viestintä on yksisuuntaista ja aina vähemmän vaikuttavaa.

Nyt olemme vaiheessa, jossa sanoittamisen taito on entistä strategisempaa, kun geneerisen ja jopa melko tyhjänpäiväisen sisällöntuotannon taitaa tekoälyn avulla melkeinpä kuka tahansa.

Taitoa tarvitaan myös sanojen ja sisällön personointiin ja kohdentamiseen. On sitten kyse omasta henkilöstöstä suureen yleisöön, niin yhdentekevällä sisällöllä, huonosti valituilla kanavilla ja yhdensuuntaisella viestillä ei tänä päivänä tavoiteta keskittymiskyvytöntä ja pirstaloituvaa yleisöä.

Tarvitaan mietittyjä, voimakkaita ja tunteisiin vetoavia sanoja, vuoropuheluun kannustavaa viestintää, strategisesti valittuja kanavia ja kohdentamista sekä erilaisia sisältömuotoja. Tämän päivän viestinnän ammattilainen onkin moniottelija, jolla on hallussa sanat, faktat, kanavat, yleisöt ja tunne. Toki tietenkin myös tekoälyn käyttö tukiälynä.

Näillä keinoin muutamme maailmaa yksi sana kerrallaan. Unelmista tulee totta.



Tiina Hosiokoski, Business Director, Communications, SEK

Tiina Hosiokoski on pitkän linjan viestinnän ammattilainen, jonka sydän sykkii sanoille. Kirjojen suurkuluttajaksi ilmoittautunut sanoittajamme viettää vapaa-aikansa padel-kentällä ja laskettelurinteessä yrittäen järjestää aikaa myös rakkaalle perheelleen.
Jaa
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71