Esiintymis- ja vuorovaikutustaidot ovat pitkään kasvattaneet merkitystään työelämässä. Näiden taitojen merkitys on lisääntynyt kaikissa organisaatioissa toiminnan luonteesta tai toimialasta riippumatta. Vaatimustaso nousee kiihtyvää tahtia, sillä hyvä esiintyjä menestyy useissa erilaisissa työelämän tilanteissa. Vahvalla esiintymis- ja vuorovaikutusosaamisella varustettu ihminen onnistuu esihenkilönä, herättää luottamusta organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. Taitava vuorovaikuttaja rakentaa luottamussuhdetta tärkeimpiin sidosryhmiin, jäsentelee monimutkaisia kokonaisuuksia toimittajille haastattelutilanteissa sekä perustelee ja argumentoi luontevasti esimerkiksi yhteiskunnallisten päättäjien suuntaan.
Esiintymis- ja vuorovaikutustaidot ovat kuitenkin osaamisia, joihin emme ole välttämättä saaneet merkittävää tukea tai oppia. Monelle suomalaisen koulujärjestelmän kasvatille kouluaikaiset esitelmät tai laulukokeet luokan edessä ovat jättäneet epämiellyttävän muistijäljen ja ehkä jopa hieman vinoutuneita käsityksiä siitä, mistä esiintymisessä oikein on kysymys. Korkeakouluissa esiintymiseen liittyvät opinnot ja niiden laajuus riippuvat paljon tutkinnosta. Vaativiin asiantuntijatehtäviin ja johtajaksi on siis mahdollista edelleen kulkea ilman, että omiin esiintymis- ja vuorovaikutustaitoihin on tutustunut edes sen vertaa, että osaisi tunnistaa omat vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.
Jännityksen selättäminen
Ihminen, joka ei ole koskaan päässyt syventymään esiintymisen peruslainalaisuuksiin, tekniikoihin ja tehokeinoihin mitä luultavammin jännittää esiintymistä myös tarpeettomista syistä. Jännitys ei välttämättä kokeneiltakaan esiintyjiltä häviä täysin koskaan, mutta sitä voi oppia hallitsemaan. Kun pelko on hallinnassa, voi esiintymisestä myös oppia nauttimaan.
”Matka nautintoon kulkee yksinkertaisen kaavan kautta. Tarvitaan teoriatietoa ja ymmärrystä esiintymisen ja vuorovaikutuksen lainalaisuuksista, ymmärrystä omista ominaisuuksista ja vahvuuksista esiintyjänä sekä harjoittelun ja palautteen toisteisuutta.”
Jännittäminen on normaali ja myös kokeneiden esiintyjien keskuudessa yleinen piirre. Siksi asian hyväksyminen ja myöntäminen itselle voi helpottaa oloa. Myös riittävä valmistautuminen ja harjoittelu eli toistot usein karistavat jännitystä pala palalta. Yksi turvallisuuden tunnetta lisäävä oivallus on ymmärrys siitä, että lähtökohtaisesti lähes kaikissa esiintymistilanteissa vastaanottaja tai yleisö on esiintyjän puolella ja toivoo tämän onnistuvan.
Esiintymistä välttelevä tekee itselleen karhunpalveluksen
Esiintyminen on taito, joka kehittyy kokemuksen, palautteen ja toistojen kautta. Erilaisten esiintymisen teorioiden ja työkalujen avulla jokainen meistä voi kehittää omaa esiintymistään yhä vaikuttavammaksi.
Esiintymistä välttelevä ihminen tekeekin itselleen karhunpalveluksen. Esiintymisen vaikuttavuus kuten muistijäljen vahvistaminen, luotettavuusvaikutelma ja muut tehokeinot kehittyvät ja hioutuvat kuin ohituskaistalla, jos hakeudumme aktiivisesti erilaisiin esiintymistilanteisiin. Näin löydämme myös itsellemme luontevat tavat ja keinot esiintyä vakuuttavasti ja uskottavasti. Esiintymistä voi lähteä kokeilemaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä suurten että pienten yleisöjen edessä. Näissä tilanteissa voi ja kannattaa omien havaintojen lisäksi pyytää rohkeasti palautetta muilta ihmisiltä.
Näillä vinkeillä nostat oman esiintymisesi vaikuttavuutta:
- Valmistautuminen on tärkein yksittäinen työkalu onnistuneeseen esiintymiseen. Ota itsellesi riittävästi aikaa ennen esiintymistilannetta.
- Mieti rauhassa kenelle olet puhumassa, minkä verran kuulija tai kuulijat tietävät aiheesta ja valmistaudu sen pohjalta. Valitse esityksen sanoitus ja sisältö vastaamaan yleisön tietotasoa.
- Määritä itsellesi jokin konkreettinen tavoite ennen esiintymistilannetta. Mitä haluat saada aikaan, mitä tavoittelet esiintymiselläsi, mikä asia on toisin esiintymistilanteesi jälkeen?
- Kiteytä tärkeimmät asiat ennalta. Kiteytetyt viestit ovat hyvän esiintymisen tai vaikka haastattelutilanteen tukeva selkänoja. Selviät myös muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa, kun olet kiteyttänyt vastaukset itsellesi selkeiksi pääviesteiksi.
- Ole oma itsesi. Esiintymisessä ei ole kysymys näyttelemisestä. Esiintymistaidot rakentuvat oman persoonan ja omien vahvuuksien ympärille.
- Hyödynnä tunne esiintymisen voimavarana. Tunteet tarttuvat ja niillä voidaan rakentaa myös luottamusvaikutelmaa.
- Ole sinut jännityksen kanssa. Jännittäminen on täysin normaalia. Lähtökohtaisesti yleisö on sinun puolellasi ja toivoo, että esiintyjä onnistuu.
- Hakeudu erilaisiin vuorovaikutus- ja esiintymistilaisuuksiin. Jokainen kerta kehittää meitä ja vahvistaa omaa osaamisamme.
- Pyydä palautetta ja näkemyksiä ihmisiltä, jotka ovat tilanteissa läsnä silloin, kun esiinnyt.
- Palaa onnistumisiin ja myös epäonnistumisiin. Analysoi näitä tilanteita ja vahvista onnistuneen esiintymisen elementtejä.
Joonas Holste
Viestintäkonsultti | Projektipäällikkö Joonas on viestintäkonsultti ja pidetty viestintävalmentaja, jolla on laaja kokemus asiantuntijoiden ja johdon osaamisen kehittämisestä. Joonas valmentaa vaikuttavan viestinnän taitoja muun muassa esiintymis- media- ja kriisiviestinnän valmennuskokonaisuuksien avulla.