Viime viikon torstaina, Hotelli Presidentin isossa neuvotteluhuoneessa oli urheilujuhlan tuntua. Kello 7:30 naurua, halauksia, hyvän huomenen toivotuksia. Sen jälkeen ohjeistus ja päivän kulun esittely sekä paljon kahvia. Sitten syvä hiljaisuus. Esiin astui ensimmäinen pitchaaja.
Tämän jälkeen huoneen eteen marssi yli 50 esittäjää ja tätä upeaa viestintätöiden ilotulitusta jatkui aina iltayhdeksään. Osalla kädet tärisivät, äänikin saattoi väristä, tuli hiki. Mutta joka ainoa ylitti itsensä ja onnistui.
Kyseessä on viestintäalan vuoden huipentuma Suomessa, kun alan osaajat mittelevät töistään Finnish Comms Awards -kilpailun pitchaus-tilaisuudessa. Kirjallisen työn perusteella monikymmenpäinen tuomaristo valitsee parhaimmiston short-listalle. Pitchaus-tilaisuudessa konsultit kertovat viidessä minuutissa työstä olennaisimman. Tuomaristo valitsee kysymysten ja keskustelun jälkeen kategorian parhaimman.
Nostan hattua jokaiselle huoneeseen marssineelle. Tuo on todella jännittävä paikka. Itsekin siellä lukuisia kertoja esittäneenä voin sanoa, että jopa konkareita jännittää. Olennaista ei kuitenkaan ole käsien tärinä tai äänen värinä, vaan itse työ ja mitä siinä on saavutettu.
Olen ollut superjännittävän pitchaamisen lisäksi mukana kehittämässä koko kisaa sen alkumetreiltä saakka. Tälle vuodelle teimme kisan historian toisen suuren kategoriamuutoksen. Syynä uudistuksiin on se, että tietyn muotoisena kilpailu ei enää palvele tarkoitustaan kulloisessakin ajassa.
- Kilpailulla on erittäin tärkeät tavoitteet:
- Sanoittaa tekemäämme työtä ja sen tuloksia asiakkaillemme.
- Auttaa asiantuntijoita löytämään työstään olennaisen ja oppia esittämään se selkeästi ja vakuuttavasti.
- Oppia ja ammentaa kollegoiden upeasta työstä.
- Nostaa esiin upeita viestintätöitä ja niiden tekijöitä – lisätä ammattiylpeyttä.
- Tuoda esiin viestintätoimistojen ammattitaitoa ja roolia potentiaalisille asiakkaille.
Viestintä todella vaikuttaa, joskus välillisesti
Tämä kaikki vie toimialaamme joka vuosi suuria harppauksia eteenpäin. Olen nähnyt sen eturivistä. Olen todella ylpeä siitä, mitä tämä kilpailu edustaa ja kannan sen lippua korkealla.
Olen myös todella ylpeä siitä, mitä tämänkertainen kategoriauudistus sai aikaan. Uudistuksen avulla pystymme entistä paremmin tuomaan esiin sitä hiljaista työtä, joka näyttäytyy ulospäin usein vain välillisesti. Kaikki kunnia isoille kampanjoille ja repäisyille. Se luovuus ja ammattitaito, jota niiden tekeminen vaatii, on ihailtavaa. Mutta se ei ole kaikki. Nyt esiin pääsee myös se työ, joka ei näy suoraan vaikkapa suurena medianäkyvyytenä. Valmennukset, viestityö, tarinankerronta, varautuminen, strateginen konsultointi näin esimerkkeinä. Kisassa on nyt paikka molemmille taidonnäytteille näkyä.
Viikonlopun yli asiaa pohdittuani yksi ajattelun kehittämisen paikka meillä vielä mielestäni on. Olemme kuuluttaneet kisaan näkyvyysmittareiden rinnalle vaikuttavuutta. Ja sitä saimme. Silti usein kuului kysymys: miten voidaan todentaa, että viestintätyö sai juuri tämän vaikutuksen aikaan. Eihän näissä asioissa useinkaan ole suoraa piuhaa syyn ja seurauksen välillä, vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta jos erinomaisesti tehdyn työn kanssa samalla aikavälillä myös tavoitteena olleet mittarit näyttävät ylöspäin, on viestinnällä ollut merkittävä vaikutus, vaikkei sitä voida näyttää samalla lailla, kuin vaikkapa analytiikalla asiointipolkuja. Tämän kaltaiseen ”näyttöön” tuskin koskaan pääsemme.
Tämän vuoden kilpailu näytti jälleen kerran sen, miten viestinnällä oikeasti muutetaan maailmaa. Se voi olla pieni pala kerrallaan, mutta niinhän se elefanttikin syödään. Voittajia joudumme jännittämään vielä hetken, Finnish Comms Awards -gaalaan 26.10. saakka. Onnea kaikille short-listatuille, olette tehneet upean työn. Olen aidosti ylpeä jokaisesta työnsä esittelijästä!
Lisätietoa kilpailusta ja short-lista:
https://finnishcommsawards.fi/Tiina Hosiokoski
Business Director