Kolmen taiteilijan taika – 90 vuotta luovalla tiellä 

26.5.2025

SEK on ollut rakentamassa ikonisia sinivalkoisia brändejä sekä kehittämässä alaa jo 90 vuotta. Yksi nosto pitkästä historiastamme on Sektori-lehti, jota SEK toimitti vuosina 1945–1977. Juhlavuotemme kunniaksi lehti ilmestyy vielä kerran.

Ohessa toimitusjohtajamme Jaakko Rantalan pääkirjoitus lehdestä.



SEKin historia on lähtenyt luovuudesta – kolme taiteilijaa perusti piirtämön, jonka taika kantaa edelleen 90 vuoden jälkeen. Taiteellisuus ja luovuus on ollut aina keskeisin osa SEKin ydintä.

Meille on valikoitunut niitä ihmisiä, jotka haluavat käyttää luovuuttaan rakentamaan brändejä, luomaan ilmiöitä, kehittämään liiketoimintaa ja vaikuttamaan tärkeisiin asioihin. Tällä palolla olemme rämpineet läpi myös sota-ajat ja lamat, välillä vähän täristen, mutta lopulta aina nousseet voittajina.

Meidät tunnetaan ikonisista mainoksista ja lausahduksista, upeista visuaalisista toteutuksista ja päräyttävistä bränditeoista. Se, mikä puoli joskus unohtuu, on näiden kaikkien yhteiskunnallinen merkitys. Olemme rakentaneet ikonisia sinivalkoisia brändejä ja auttaneet monia yrityksiä kansainvälistymään. Tämän ohella olemme aina tehneet ja teemme edelleen vahvasti töitä yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Sota-aikana teimme töitä muun muassa Valtiovarainministeriölle, Kansanhuoltoministeriölle ja Kansanavulle. Puhumattakaan niistä, mitä on tehty vuosikymmenten aikana sen jälkeen.

Luovuuden sateenvarjon alle laskemme myös niin kutsutun analyyttisen luovuuden ja bisnesajattelun. Perustajamme kutsuivat ensimmäiseksi palkkajohtajaksi Aarne Salomaan, josta sittemmin tuli myös sen omistaja. Salomaa oli uraauurtava markkinoinnin puolestapuhuja, joka käytännössä toi kaupallisen ajattelun markkinointiin. Levitimme myynnin ilosanomaa monin tavoin, esimerkiksi aloittamalla Myynti & Mainonta -lehden julkaisemisen vuonna 1945. Lehti nimettiin sittemmin Sektoriksi, jonka historia kantaa aina vuoteen 1977 saakka. Historia saa jatkoa nyt ainutlaatuisena kertapainoksena 2025.

SEKin luovuuden ympärille on rakentunut kokonainen konserni, Salomaa-yhtiöt. Reilut 50 vuotta sitten yhdestä SEKin suunnitteluryhmästä rakentunut Dagmar on osa Salomaata. Salomaa-yhtiöihin kuuluvat myös Quru, Kaski ja Radly. Ylpeydellä voimme myös sanoa, että moni alamme huipputoimisto on perustettu SEKissä työskennelleiden ammattilaisten toimesta. SEKiä ei turhaan ole kutsuttu markkinoinnin korkeakouluksi.

Jos kääntää katseen lähemmäs nykyhetkeä, jonnekin kymmenen vuoden päähän, voimme todeta, että SEK oli todella isoissa ongelmissa. Talous sakkasi pahasti ja mainekin oli vähän mitä oli. Niistä ajoista on tehty merkittävä suunnanmuutos. Tänä päivänä olemme yksi suurimmista ja kannattavimmista toimistoista Suomessa.

Itse olen toiminut markkinoinnin parissa yli 20 vuotta. Näinä vuosina on syntynyt syvä ymmärrys alasta. Voisin sanoa, että tunnen tekijät, tavat ja asiakkaat melko hyvin. SEKin kipparina olen toiminut vuodesta 2017. Keskeisimpänä tavoitteena meillä on ollut rakentaa SEKiin luova, voittava ja inhimillinen kulttuuri. Haluamme olla hyvien ihmisten talo, josta tulee ne kovimmat jutut ja jonne halutaan töihin. On ollut kiva kuulla kollegoilta ja entisiltä sekkiläisiltä, että SEK on taas vihdoin siellä, missä sen kuuluu olla.

Jaakko Rantala
Toimitusjohtaja
SEK
Jaa


SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71