Luottamus ja luovuus brändäyksessä - vieraana Teemu Suviala

10.6.2025

Saimme vieraaksemme Landorin Global Chief Creative Officer Teemu Suvialan, jota pääsimme haastattelemaan alan tulevaisuudesta, brändiarvon kasvattamisesta sekä kansainvälisestä brändiosaamisesta.

Kerro itsestäsi ja työtaustasi

Olen Teemu Suviala ja olen toiminut Landorilla Global Chief Creative Officerina ja johtoryhmän jäsenenä viimeiset kaksi vuotta. Tätä ennen olin asiakkaan puolella Metalla ja sitä ennen New Yorkissa Wolff Olins ja Collins -toimistoissa luovassa johdossa. Taustani on graafisessa suunnittelussa ja olen aikoinaan aloittanut sarjakuvapiirtäjänä. Siitä on lähtenyt kiinnostukseni huumoriin ja visuaaliseen tarinankerrontaan. Sarjakuvilla ja nykyisellä työlläni onkin paljon yhteistä – molemmissa pitää tiivistää tarina ytimekkäästi ja yllättävästi.

Landorilla työskentelen laajalla skaalalla hyvin erilaisten asiakkaiden kanssa. Meillä on asiakkaina niin isoja teknologiafirmoja, kuten Google ja Amazon, isoja pankkeja ja vakuutusyhtiöitä, kulutusbrändejä, kuten Coca Cola, ja laaja kirjo kulttuuri-instituutioita ja julkisia toimijoita valtioista kansainväliseen olympiakomiteaan.

Landor ja SEK on viime aikoina tehneet tiivistyneellä tahdilla yhteistyötä asiakasprojekteissa ja muutenkin. Miten yhteistyö on sinun näkökulmasta mennyt?

Mielestäni todella hyvin. Yhteistyömme on tuonut erilaisia ihmisiä ja perspektiivejä yhteen, mikä on auttanut näkemään asioita uudella tavalla. Erilaisten kulttuurien kanssa tekeminen ylläpitää jatkuvan oppimisen mentaliteettia. Kun meidän tiimimme vierailee Suomessa, he oppivat suomalaisesta ajattelutavasta ja he voivat viedä tätä ajattelua myös muualle samalla kun suomalaiset kumppanit saavat uudenlaista näkökulmaa luovaan tekemiseen.

Työskentelet arjessa maailman suurimpien brändien kanssa. Mikä olisi tiivistetty oppisi maailmalta suomalaisille brändivastaaville?

Mainitsen David Ogilvyn lainauksen “Best ideas come as jokes. Make your thinking as funny as possible”. Tätä voi käyttää sekä isoille että pienille brändeille, luovassa tiimissä tai asiakkaan kanssa.

Toisena nostaisin yhteistyön tärkeyden. Pitää olla avoimin mielin ja tehdä yhdessä.

Kolmantena sanoisin, että luovuus on uteliaisuutta ja empatiaa. Empatia auttaa asettumaan toisten ihmisten asemaan ja uteliaisuus auttaa näkemään näiden ihmisten horisontin yli. Lisäksi luova tekeminen vaatii turvallisen ilmapiirin, jotta ihmiset uskaltavat ottaa riskejä. Meidän tulee olla luotettavia kumppaneita asiakkaillemme ja luottamus syntyy yleensä tehdessä. Kiinnostaviin, mutta epävarmoihin juttuihin ei uskalleta lähteä, ellei ole turvallista pohjaa. Kun mietitään luovan tiimin johtamista, turvallisuus on tärkeä osa sitä. Se syntyy siitä, että luottamusta ei tarvitse ansaita, vaan johtaja luottaa tiimiin alusta lähtien. Luottamusta rakennetaan myös avoimuudella, jossa kaikki tietävät missä mennään. Suomalaisten luotettavuus tiedetään maailmalla ja tämä on tärkeä valtti, jota voisi hyödyntää enemmän kansainvälisten asiakkaiden hankkeissa.

Miten koet että brändiarvoa voidaan kasvattaa designin avulla? Miten hyvä design voi ajaa liiketoimintaa?

Vaikka design perustuu usein intuition ja ihmisymmärryksen voimaan, niin sen kannattaa olla aina tulevaisuutta ennakoivalla datalla vahvistettua. Designilla pystytään kasvattamaan brändiarvoa tekemällä brändeistä sekä relevantteja että erottautuvia. Relevanttius on kasvun ensimmäinen vaihe, jolla päästään markkinoille. Erottuvuudella puolestaan kasvatetaan markkinaosuutta.

Miten tekoälyn nopea yleistyminen on vaikuttanut teillä Landorilla suunnittelutyöhön?

Se on arjessa mukana siinä missä kaikki muutkin työkalut. Toki käytänteet ja prosessit ovat jatkuvassa muutoksessa, mutta on tärkeää olla kehityksessä vahvasti mukana. WPP:llä on oma työkalupakki, joka yhdistää erilaisia AI-työkaluja yhteen paikkaan. Olemme myös miettineet brändin näkökulmasta, mitä elementtejä voitaisiin siirtää tekoälylle. Meillä on käynnissä hanke, jossa rakennetaan ns. brändiaivoja tekoälyn avulla. Brändiaivot hallinnoivat kaikkea tietoa brändistä, kohderyhmästä, markkinasta ja kilpailijoista yhdessä paikassa.

Mitä uskot, että tällä alalla tulee tapahtumaan seuraavan viiden vuoden aikana?

Tämä ala on aina ollut jatkuvassa murroksessa. Teknologian puolella tekoäly tulee kehittymään ja sen rinnalla vahvistuu myös robotiikka ja kokemuksellisuus, uudet tavat olla brändien kanssa kosketuksissa. Selkeä trendi tulee olemaan ihmisyyden korostuminen vastapainona teknologian kehittymiselle. Sanoisin, että seuraavan vuoden aikana kokonaisvaltaisen ihmisyyden ymmärtäminen ja uusien teknologioiden liittäminen saumattomasti ihmiskokemukseen tulee näkymään alalla. Tätä tapahtuu nyt jo ja se tulee vain kiihtymään tulevaisuudessa.

Miten suomalainen design-osaaminen pärjää kansainvälisessä vertailussa?

Suomessa on huippuosaamista, mitä pitäisi saada lisää maailmalle. Suomalaisten pitäisi vain aktiivisesti hankkia enemmän näkyvyyttä ja verkostoitua rohkeasti enemmän.



Taustaa: SEK on vahva osa kansainvälistä ketjua

Landor on brändikonsultointiin erikoistunut yritys, jonka perusti vuonna 1941 Walter Landor. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Lontoossa, ja sillä on 32 toimistoa eri puolilla maailmaa.

Landor on osa WPP-verkostoa, joka on monikansallinen viestintä-, mainonta- ja teknologiayhtiö. WPP on maailman suurin alan yhtiö.

SEK kuuluu WPP-verkostoon Grey Groupin kautta. Grey on WPP:n omistama kansainvälinen markkinointitoimistoketju, jonka pääkonttori sijaitsee New Yorkissa. SEK on ollut osa Greytä vuodesta 1987.
Jaa
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71