SEKin 90 vuoden taipaleeseen mahtuu suuria voittoja ja katkeria tappioita, ylä- ja alamäkiä. Eri vuosikymmenien toiminnasta löytyy eroja, mutta myös yllättäviä yhtäläisyyksiä. Miltä ne näyttävät ja tuntuvat toimitusjohtajan tuolilta katsottuna?
Osana SEK 90 -juhlavuotta julkaistavassa Luovan tien viitoittajat -sarjassa kerromme tarinoita nykyisistä ja aiemmista sekkiläisistä. Ensimmäisenä kokemuksiaan ja näkemyksiään jakavat muutama vuosikymmen sitten toimitusjohtajana toiminut Martti Laaksonen ja nykyinen kapteenimme Jaakko Rantala.
Martti ”Mara” Laaksonen oli SEKin pitkäaikainen toimitusjohtaja 1980–90-luvuilla. Myös Jaakko on ollut sekkiläinen useammalla vuosikymmenellä. Toimitusjohtajana hän on toiminut vuodesta 2017.
Miten olette päätyneet alalle?
Martti: Minä en tietoisesti valinnut mainosalaa vaan mainosala valitsi minut. Ylioppilaaksi tulon jälkeen työskentelin Saksassa kenkätehtaalla, sen jälkeen myyntiedustajana ja markkinatutkimustoimistossa. Sitten entinen luokkakaverini pyysi minua Indahl-nimiseen yritykseen markkinointipäälliköksi. Brändejämme olivat esimerkiksi Hellä Mietonen ja Erittäin Hieno Suomalainen.
Jaakko: Päädyin alalle, kun tulin SEKiin vuonna 2001. Olin ollut Singaporen lähetystössä työharjoittelussa ja siellä tutustuin nokialaisiin. Mobiiliala kutsui puoleensa, minkä vuoksi lähdin Hongkongiin perustettuun teknologiastartupiin. Kun palasin Suomeen, minut pyydettiin tuottajaksi Nokia-asiakkuuteen. SEKillä pääsin yhdistämään teknologiataustani mainontaan ja markkinointiin, jotka olivat aina kiinnostaneet minua.
Mitä kaikkea olet tehnyt SEKissä?
Martti: Tulin suunnitteluryhmän vetäjäksi 1970-luvun lopulla. SEK oli jo silloin luovan toimiston maineessa ja sitä se olikin. Täällä työskenteli paljon alan parhaimmistoa. Tuolloin loimme muun muassa Pauligin Kädentaitajat ja Presidentti-kahvin kultakupin. SEK&Greyn toimitusjohtajana toimin 1985–1995.
Jaakko: Ensimmäinen pätkäni SEKissä kesti viisi vuotta. Sen jälkeen vuosina 2006–2010 olin töissä eri toimistoissa Lontoossa. 2010 palasin SEKiin ryhmänjohtajaksi ja asiakkuusjohtajaksi Finnair-tiimiin. Vuonna 2016 olin yhdistämässä SEK Prota SEK Pointiin. Aloitin nykymallisen SEKin toimitusjohtajana vuonna 2017.
SEK on ollut alan uranuurtaja monessa kohtaa pitkän historiansa aikana. Onko sinun aikanasi luotu jotain uutta, mitä ei ole aiemmin tehty?
Martti: Suunnitteluryhmissä toimiminen oli minun aikanani edistyksellistä. Kaikki tarvittava osaaminen oli koottu yhteen ryhmään, joka oli hyvin itseohjautuva. Tietoisuus siitä, että ryhmissä oli valtaa itse päättää, miten asiat tehdään, loi ryhmille valtavan ambition. Kun menestymisestä myös palkittiin, työ oli palkitsevaa. Tämä toimintamalli oli yksi kulmakivi siinä, että SEK nousi Suomen suurimmaksi toimistoksi. Unohtamatta tietenkään ihmisiä, jotka olivat Suomen parhaita osaajia.
Suunnitteluryhmien isä oli muuten Afrikan tähti -pelinkin kehittänyt Kari Mannerla.
Jaakko: Hienoja asiakastöitä on tietysti tehty paljon, mutta nostaisin esiin toiminnan laajenemisen perinteisestä mainonnasta monipuoliseen ja -kanavaiseen sisällöntuotantoon sekä eri osaamisalueiden hitsautumisen yhteen. Välillä tuntuu, että olemme kuin moderni uutistoimisto. Viime aikoina esimerkiksi liikkuvan kuvan, sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin tekemisen osuus toiminnassamme on kasvanut. Tekoälyn myötä kehitämme myös kokonaan uusia palveluita.
Ryhmissä toimimme edelleen, mutta tavoitteena on koota tiimi aina asiakkaalle parhaiten sopivista osaajista ryhmärajoista riippumatta.
Mikä oli tai on ollut SEK-vuosissanne parasta?
Martti: Ehdottomasti se muutos, mikä tapahtui SEKissä 1980-luvulta 1990-luvun loppuun – yrityksen nousu tappiollisesta hyvin kannattavaksi. Oli valtava määrä asioita, jotka tekivät SEKistä menestyvän joukkueen.
Toimitusjohtajan tehtävähän on edesauttaa joukkueen muodostumista. Olen monta kertaa ajatellut, että tämä on kummallinen ammatti. Toimitusjohtajan työ mainostoimistossa on ihan oma juttunsa ja vaatii taitoa johtaa ihmisiä. Tai ennemminkin taitoa olla ja elää ihmisten kanssa.
Jaakko: Komppaan Marttia tässä kysymyksessä. Kun aloitin toimitusjohtajana, neljä SEK-yritystä oli yhdistetty yhdeksi ja kannattavuus oli heikko. On ollut upeaa nähdä, miten onnistumiset ovat ruokkineet ihmisten uskoa tekemiseen ja luottamus on pikkuhiljaa rakentunut. Alaspäin menevä spiraali on saatu käännettyä ylöspäin meneväksi ja SEK on taas suurin toimisto.
Tähän on vaikuttanut suuresti myös kulttuurin muuttuminen. Aikanaan vallalla ollut starakulttuuri on kadonnut ja tilalle on tullut yhteistyö. Työtä tehdään läpi osaamisalueiden yhtenä tiiminä ja tiiviissä, avoimessa yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Martti: Suunnitteluryhmissä toimiminen aikanaan johti jo siihen, että ei ollut väliä, keneltä idea tuli – pääasia, että se tuli meiltä. Tämä oli joillekin vaikeaa, koska mainosala on vahvojen persoonien ja luonteiden ala, ja kaikki ovat mielellään pokkaamassa palkintoja. Idea saattoi tulla myös asiakkaalta tai keneltä tahansa tiimin jäseneltä. Esimerkiksi Kansallisosakepankin ”Tosi on” -kiteytyksen sanoi ensimmäisenä meidän toimistomme siivooja, joka kuuli meidän keskusteluamme ja sanoi ”tosi, toi on totta”.
Onko joku tietty hetki jäänyt erityisesti mieleen?
Martti: Mainostoimistoelämä on niin vivahteikasta, ainutlaatuista ja palkitsevaa, että on ihan mahdotonta sanoa yhtä ainoaa hetkeä. Niitä on valtavasti. Monesti tähtihetket liittyvät menestykseen, mutta usein myös prosessiin, jolla voittavat työt syntyivät. Sen saattoi huomata vasta jälkeenpäin, että olipa hienoa, miten eri ihmiset toivat työhön panostaan ja miten se kantava idea syntyi, joka esimerkiksi paransi asiakkaan tuotteen arvoa merkittävästi.
Jaakko: Hienoja hetkiä on paljon, mutta niin on niitä vähemmän hienojakin. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Kun kaikki sujuu, tämä on maailman paras työpaikka. Kun tulee tappioita kilpailutuksissa tai muita ikäviä asioita, tunnelma on taas tosi toisenlainen. Ylä- ja alamäki kiehtoo. Täytyy sietää epävarmuutta ja pitää kilpailemisesta. Ja parasta on tietysti se, että täällä on hienoja ihmisiä.
Martti: Yksi kollega sanoi kerran, että tämä mainostoimistohomma on sellaista, että juuri kun luulet, että kaikki on hyvin, jostain kaukaa jo kuuluu kosken kohinaa.
Jaakko: Se on juuri näin. Onhan tämä SEKin taival ja pitkä historia tosi ainutlaatuinen. On hienoa tavata nyky-sekkiläisiä, joiden isovanhemmat tai vanhemmat ovat olleet täällä töissä.