Meri MannerDirector, AI & Digital Meri, olet työskennellyt digitaalisen markkinoinnin parissa jo pari vuosikymmentä. Mikä on mielestäsi suurin muutos? Ja mikä taas ei ole muuttunut?
Pariin vuosikymmeneen mahtuu todella monta mielenkiintoista muutosta.
Internetin laajamittainen käyttöönotto 90-luvulla mullisti paljon ja 2000-luvulla näimme hakukoneiden, erityisesti Googlen, nopean nousun ja dominoinnin. Olin itse mukana ensimmäisten suomalaisten yritysten joukossa tarjoamassa palveluita tähän uuteen aluevaltaukseen. Suurten datamäärien hyödyntäminen, eli Big Data, mahdollisti entistä tehokkaamman tavan käyttää digitaalista markkinointia liiketoiminnan kasvattamiseen. Sosiaalisen median nousu puolestaan loi uusia alustoja käyttäjien tuottamalle sisällölle. Lisäksi Amazon on ollut keskeisessä roolissa tuomassa asiakaskokemuksen kaiken keskiöön myös digitaalisessa markkinoinnissa.
Vaikka teknologia ja algoritmit ovat tärkeitä, ihmisten ja heidän käyttäytymiseensä vaikuttavien tekijöiden merkitys ei ole oikeastaan muuttunut. Oikea vuorovaikutus ja tunteiden huomioiminen ovat edelleen keskeisiä. Ihmiset haluavat tuntea itsensä arvostetuiksi ja kuulluiksi, ja monet arvostavat henkilökohtaista ja inhimillistä lähestymistapaa. Kuten Maya Angelou on todennut osuvasti: "Ihmiset unohtavat, mitä olet sanonut tai tehnyt, mutta he eivät koskaan unohda tunteita, joita olet heissä herättänyt".
Meidän tekemisessämme keskiössä ovat erityisesti systemaattinen brändin rakentaminen, brändikokemuksen luominen ja tarinankerronta.
Millaista roolia tekoäly näyttelee SEKissä tällä hetkellä?
Yhdellä sanalla: suurta. Tavoitteenamme on, että tekoäly integroituu saumattomasti kaikkeen, mitä teemme. Meitä motivoivat samat asiat kuin aina ennenkin – halu tehdä asiakkaillemme vaikuttavaa laadukasta työtä. Nyt vain katsomme asioita uuden linssin, tekoälyn, kautta.
Meillä on omat laadun, vaikuttavuuden ja eettisten periaatteiden standardit, jotka haluamme huomioida myös tekoälyn käytössä. Teknologian kehityksen nopeus on niin valtavaa, ettei yksittäisen ihmisen ole mahdollista pysyä perillä kaikesta. Omassa roolissani korostuu yhteisen keskustelun mahdollistaminen ja innovoiminen sekä sisäisesti että yhteistyössä asiakkaidemme ja muiden kumppaneidemme kanssa.
Käynnissä on useita tekoälyyn liittyviä hankkeita, jotka vaihtelevat kooltaan ja luonteeltaan. Osa liittyy suoraan teknologian käyttöönottoon, osa tehostamiseen ja automatisointiin, ja osa keskittyy erityisesti yrityskulttuurin rakentamiseen. Haluamme olla luovan alan monipuolisin kumppani, joka hyödyntää tekoälyä.
Olet työskennellyt SEKissä aiemmin Business Directorina. Nyt sinut on nimitetty AI- ja digitaalisten palvelujen johtajaksi. Onneksi olkoon! Mitä työhösi kuuluu?
Haluamme todellakin hyödyntää tekoälyä mahdollisimman laajasti ja laadukkaasti. Käytännössä tämä tarkoittaa kulttuurin rakentamista, joka edistää kokeilua ja innovointia ja tuottaa asiakkaillemme konkreettisia tuloksia. Tämän kulttuurin luominen sekä palveluiden kehittäminen ovat työni keskeisimpiä osia.
Monet tuoreet tutkimukset korostavat, kuinka paljon tekoäly tulee muuttamaan työn sisältöä ja minkälaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Vaikka tekninen osaaminen on tiettyyn pisteeseen asti tärkeää, myös tässä niin kutsutussa tekoälyn aikakaudella korostuvat analyyttinen ajattelu, luovuus, sitkeys sekä motivaatio ja uteliaisuus elinikäisen oppimisen tavoittelemiseen. Nämä ovat jo olleet osa SEKin DNA:ta ja tulevat tulevaisuudessa olemaan entistä keskeisempiä osia kulttuurissamme.
Meillä on fantastinen joukko asiantuntijoita, joilla on omat näkemyksensä tekoälyn soveltamisesta heidän toimenkuviinsa. Toimin myös tämän sisäisen keskustelun fasilitaattorina ja tulkitsen, kuinka osaaminen voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaidemme eduksi.
Kuulostaa mielenkiintoiselta! Mitkä asiat ovat nyt erityisesti kevään aikana työpöydälläsi?
Rakennamme prosesseja, joissa AI on oleellisena osana suunnittelua ja ideointia. AI voi myös joissain kohtaa tehostaa tekemistä, myös tätä asiakkaamme odottavat. Lisäksi mietimme, mitä uutta liiketoimintaa AI ja digitaalisuus voi meille luoda.
Mitä keskusteluja tekoälyn ympärillä juuri nyt käydään? Mihin sen suhteen juuri nyt olisi tärkeää kiinnittää huomiota?
Tekoälykeskustelu kasvoi aivan uusiin mittasuhteisiin viime keväänä ja on siitä vain paisunut. Ehkä isoin huomio on se, että suurin hype on taittunut ja nyt tekoälyyn suhtaudutaan yhtenä keskeisimpänä muutostrendinä muiden isojen muutostrendien rinnalla. Vaikka tekoälyn kehitystahti on huima, sen käyttöönottoon on tullut tietty analyyttisyys ja ehkä malttia sanoisin.
Muutama nosto mitä viime aikoina olen itse tällä saralla seurannut:
- Maailman johtajat kokoontuivat tammikuussa Davosiin World Economic Forumiin, jossa keskustelu tekoälyn yhteisestä sääntelystä jatkui. Keskusteluissa korostettiin tekoälyn hallinnointiin liittyvää toimialakohtaista sääntelyä ja sitä, että huomio tulisi suunnata tietoiseen lähestymistapaan tekoälyyn – sen käyttöön eri sektoreilla ja rajapintaan muiden teknologioiden kanssa. Lisäksi painotettiin ihmisten etusijalle asettamista.
- Viime aikoina OpenAI:n Soran julkaisu on aiheuttanut paljon pelkoa sen mahdollisista käyttötarkoituksista - deepfakeista, poliittisesta vaikuttamisesta ja jopa ajatuksista, että yksittäisiä ihmisiä voitaisiin syyttää teoista, joita he eivät ole tehneet.
- Super Bowl pelattiin ja odotetulla mainosajalla nähtiin Microsoftin Copilot-mainos. Linkki mainokseen: https://youtu.be/SaCVSUbYpVc
Tsemppiä työhösi, kuulemme varmasti kevään aikana lisää!