Sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin kenttä puhututtaa ja hämmästyttää jälleen vuonna 2023. SEKin sometiimin jäsenet Anne, Annika, Enoma, Jenni ja Julia ovat tiiviisti somen pulssilla ja jakavat nyt odotuksiaan uudelle vuodelle. Keskustelua herättää erityisesti TikTokin kiihtyvä kasvu, sisältöjen aitous sekä tekoälyn tuomat muutokset sisällöntuotantoon. ”Myös tämä some-katsaus olisi voitu luoda Chat GPT:llä”, Social Media & Influencer Marketing Lead Enoma Edevbaro toteaa.
Mitä odotat näkeväsi somessa vuonna 2023?
Annika Hämäläinen: TikTokin kasvu on ollut ilmiömäistä parin viime vuoden aikana ja tahti sen kuin yltyy. Sisällöntuottajien lisäksi brändit ovat ottaneet kanavan luovasti haltuunsa, niin viihteellisillä kuin kohderyhmäänsä inspiroivasti palvelevilla sisällöillä ja tätä tullaan varmasti näkemään lisää. TikTokin käyttö hakukoneena on ohittanut Googlen Z-sukupolven keskuudessa ja suosiotaan kasvattavat live-lähetykset, lyhytvideoiden lisäksi, onkin nerokas keino keskustella suoraan kohderyhmän kanssa.
Julia Ruuskanen: Suomessa on tilaa suunnannäyttäjille TikTokissa. Odotan innolla, että joku kotimaisista brändeistä onnistuu luomaan itselleen Duolingon tai Ryanairin kaltaisen statuksen. Kaikenlisäksi TikTokin käyttö markkinointikanavana on vielä suhteellisen halpaa vähäisen kilpailun vuoksi. Tosin tässä tullaan varmasti näkemään muutos vuonna 2023, kun yhä useampi brändi uskaltautuu TikTokin ihmeelliseen maailmaan.
Anne Laiho: Metaverse-maailmojen ja nopeatempoisen TikTok-sisällön rinnalle sosiaalisesta mediasta nousee myös aivan päinvastainen trendi: slow some. Yhä useampi sosiaalisen median käyttäjä on havahtunut hervottoman pitkäksi venähtäneeseen ruutuaikaan ja somesta saatavan informaatiotulvan aiheuttamiin tieteellisesti todistettuihin ongelmiin keskittymiskyvyssä. Myös sosiaalisen median vaikuttamisen ammattimaistuminen on aiheuttanut kaipuuta takaisin somen alkuhämäriin, filtteröimättömän ja lavastamattoman sisällön äärelle. Signaaleita slow somen noususta on jo ilmassa. Tiettyjen sisältötyyppien voi ajatella edustavan nimenomaan sitä: podcastit, erilaiset kuunnelmat ja livelähetykset – sekä myös paljon parjatut uutiskirjeet – muutamina esimerkkeinä.
Enoma: Aidon ja realistisen sisällön ohella katseeni kääntyy tekoälyn tarjoamiin uusiin tapoihin tuottaa sisältöä.Teköälyn suosio räjähti viime vuoden loppupuolella, kun sosiaalisen median kanavat tulvivat Midjourney-tekoälyohjelman kautta tuotettuja avatareja ja kuvia. On mielenkiintoista nähdä, miten Gen Z:n vaatima, jatkuvasti aidompi ja realistisempi sisältö linkittyy tekoälyn tuottamaan sisältömaailmaan. Odotan siis näkeväni, kuinka tekoäly muuttaa sosiaalisen median ammattilaisten sisällöntuotannon prosesseja – ja kuinka sitä voidaan hyödyntää tehokkuuden lisäämisessä ja luovuuden laajentamisessa?
Jenni Forsblom: Vuosi 2023 tuo muutoksia myös podcast-maailmaan. Podcastit tulivat aikoinaan rytinällä markkinoille, käsikädessä äänikirjojen kanssa ”silmät ovat täynnä, korvista löytyy tilaa” -ajattelun myötä. Podcast-markkina on kuitenkin muuttunut jo hyvin lyhyessä ajassa ja vakiintunutta tapaa toiminnalle ei ole. Mediataloilta löytyy omia alustoja esim. Supla ja Podplay ja lisäksi Yle Areenasta löytyy paljon sisältöjä. Julkaisuvapaan RRS-syötteen avulla kuulija voi tilata itseään kiinnostavaa sisältöä omaan syötelukijaan/uutisvirtaan esim. Soundcloudin tai Spotify-palvelun kautta, minkä lisäksi uusimpana löytyy maksumuurien takaa löytyvät mainosvapaat alustat mm. Podme-palvelu.
Mikä puhututtaa omassa somekuplassasi?
Annika: Slow some ilmiön nousuun liittyen on kiehtovaa seurata mihin suuntaan BeRealin käyttö kehittyy suomalaisten käyttäjien keskuudessa. Nähdäänkö pian jo ensimmäisten pioneeribrändien haltuunotot vai pysyykö kanava pienen käyttäjäjoukon aitojen hetkien hupina? Maailmalla e.l.f. Cosmetics ja Chipotle olivat etujoukoissa testaamassa BeRealia ja Suomessakin muutamia vaikuttajien kaupallisia yhteistöitä on tullut vastaan. Datan puute hillinnee vielä laajempaa kiinnostusta kokeiluun, mutta alustat ovat aiemminkin kehittyneet nopeammin kuin on osattu odottaa. Tai ainakin kopioineet hyvän ominaisuuden käyttöön, kuten Instagram ja TikTok BeRealin idean, jos alkuperäinen keksijä ei ole osannut hyödyntää sitä täydessä potentiaalissaan.
Julia: Nopeasti muuttuvat trendit puhututtavat paljon, sillä sosiaalisen median kenttä muuttuu vauhdilla ja trendejä voi olla vaikea ennustaa edes muutamaa kuukautta edemmäs. Tämän vuoksi “oikeanlainen” ja tarpeeksi monipuolinen kanavavalikoima herättää keskustelua asiakkaiden keskuudessa, erityisesti nyt kun THL poistui Twitteristä. Kanavia on paljon ja joka paikassa halutaan näkyä, mutta samaan aikaan resurssit ovat rajalliset ja sisältöjä on luotava kanavien ehdoilla. Parempi kuitenkin tehdä joitain kanavia kunnolla, kuin liian montaa sinne päin.
Anne: Somevaikuttaja Hanne Valtari kertoi Helsingin Sanomien joulukuisessa haastattelussa luopuvansa Instagram-tarinoiden tekemisestä kokonaan. Myös muut uransa alun perin bloggaajina aloittaneet sosiaalisen median vaikuttajat ovat pitkin vuotta pohtineet mahdollista paluuta pidempien blogitekstien äärelle. Aika näyttää, jäävätkö nämä ajatukset vain nostalgia-asteelle vai tekevätkö blogit jossain muodossa paluun. Realismi ja silottelemattomuus ovat tärkeässä roolissa, kun liika täydellisyys alkaa kyllästyttää sosiaalisen median käyttäjiä.
Enoma: Vuoden 2022 loppupuolella julkaistu Chat GPT -tekoäly on herättänyt paljon keskustelua ja pahennustakin. Tekoäly tuottaa tekstiä pyydetyistä aiheista ja lopputulos on kuin ihmisen kirjoittama. Kuinka pian näemme Chat GPT:n osana some-ammattilaisten, sisällöntuottajien ja muiden viestijöiden arkea? Yle mm. raportoi Oulun yliopiston hyödyntävän tekoälyä tenttikysymysten laatimiseen. Tekoäly on saanut osakseen kuitenkin myös paljon kritiikkiä. The Times –lehden mukaan Chat GPT käytti halpatyövoimaa alustan toksisuuden poistamiseksi – mikä tarkoitti sitä, että kenialaisille työntekijöille maksettiin alle 2 dollarin tuntipalkkaa, kun he seuloivat läpi valtavaa massaa tekstiä ja altistuivat samalla väkivaltaiselle, rasistiselle ja seksistiselle materiaalille. Chat GPT aiheuttaa huolta maailmanlaajuisesti myös oppilaitoksissa. The Guardianin mukaan julkiset koulut New Yorkissa ja yliopistot Australiassa ovat jo kieltäneet sen käytön oppilailta estääkseen tekoälyn hyödyntämisen huijaamisessa.
Mitä pitää silmällä tulevana vuonna?
Enoma: Ääripäät tulevat korostumaan myös vaikuttajakentällä. Perinteisten “julkkis-vaikuttajien” suosio on ollut laskussa jo pitkään, sillä käyttäjät ovat siirtyneet etsimään omaa identiteettiään juuri heille sopivista yhteisöistä. Tämän ilmiön myötä on syntynyt vaikuttajien uusi aalto – sisällöntuottajat, jotka saavat suosionsa niche-yhteisöistä tai uusien, pienempien kanavien kautta puheenaihe edellä. Some-sisällöntuottajien etuna on se, että he ovat luoneet aidon yhteyden yleisönsä kanssa, jonka ansiosta he kykenevät tuottamaan sitouttavampaa sisältöä monikanavaisesti eri kanavien ehdoin. Sisällöntuottajia hyödyntämällä jatkuvassa sometekemisessä myös brändit pääsevät lähemmäs jo olemassa olevia, heille tärkeitä yhteisöjä. Sitouttaminen on ehdottomasti vuoden 2023 tärkein mittari. Samalla uskon myös virtuaalivaikuttajien suosion ottavan uuden suunnan. Virtuaalivaikuttajia alkoi ilmestyä jo vuosia sitten, esim. Suomesta tuttu Myrsky, mutta niiden suosio tuntui lopahtavan etenkin viime vuonna. Nyt näen, että tekoälyn sisällöntuotantoon tuomien muutosten mukana myös virtuaalivaikuttajat kokevat uuden tulemisen. Jään innolla seuraamaan miten brändit Suomessa lähtevät luomaan omia virtuaalihahmoja. Sosiaalinen media toimii tietynlaisena porttina tai ankkurina, joka johdattaa meitä vahvemmin kohti metaversen hyväksymistä.
Julia: TikTokin kiihtyvää kehitystä on syytä pitää edelleen silmällä. Yhdysvaltojen toimintaa seuranneena odotan innolla rantautuuko vastaavanlainen nopeatempoinen, erityisesti sometrendeihin ja -ilmiöihin kiinnittyvä brändi- ja vaikuttajatyö vahvemmin myös Suomeen. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii TikTok-vaikuttaja Alix Earle, joka on tehnyt historiaa keräämällä miljoonia seuraajia vain kuukaudessa. Vastikään tuiki tuntemattomalla opiskelijalla on niin lojaali seuraajakunta, että suositellut tuotteet myydään tunneissa loppuun ympäri maailman. Kun hän mainitsee videossaan tietyn tuotteen, on sen arvo mittaamattoman arvokas. Kansainväliset kosmetiikkabrändit, kuten Tarte ja Rare Beauty, ovatkin tarttuneet nopeasti tilaisuuteen yhteistöiden muodossa. Toivottavasti kotimaassakin aletaan nähdä yhä enemmän tämänkaltaisia, vahvasti some edellä tehtäviä yhteistöitä.
Jenni: Vaikuttajatyön muutos näkyy myös podcasteissa. Mediatalojen aloitettua äänikuunnelmien/podcastien kaupallistamisen, myös vaikuttajat löysivät uuden tavan suositella tuotteita ja palveluita puheen kautta. Menestyvät podcastit perustuvat aitoon, kiinnostavaan ja koukuttavan sisältöön. Vaikuttajien nopeaa nousua podcast-maailman huipulle on auttanut heidän jo olemassa oleva yleisö muissa sosiaalisen median kanavissa. Hyvin menestyvät vaikuttaja-podcastit ovat kuitenkin jo siirtyneet maksumuurien taakse tuottamaan sisältöä ja jää nähtäväksi, miten kenttä muuttuu. Näemmekö myös enemmän yritys-podcasteja eri alustoissa ja onnistuvatko yritykset kiinnittymään ajankohtaisiin aiheisiin podcastien muodossa?