Kesälomailun ohessa pistin merkille sellaisia brändejä ja organisaatioita, joiden sometekeminen näyttää tällä hetkellä erityisen kiinnostavalta. Mutta mitkä tekijät ovat yritysten menestyksekkään sosiaalisen median presenssin takana? Tässä kirjoituksessa jaan muutamia havaintojani siitä, mikä juuri nyt somessa tuntuu toimivalta reseptiltä.
- Ajan hermolla oleminen ja valpas trendinenä
Sosiaalisen median ytimessä on se, että käyttäjät määrittelevät itse, millainen sisältö kerää huomiota ja tulee suosituksi – olipa kyseessä sitten uusi trendi, meemi tai keskustelunaihe. Somessa hyvin menestyvät brändit ovat tietoisia tästä ja seuraavat herkällä silmällä kulloinkin pinnalla olevia ilmiöitä ja tarttuvat niihin rivakasti.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että yrityksen koko somesisällön pitäisi rakentua pelkästään trendien tai meemien varaan. Päinvastoin: brändien on tärkeää säilyttää oma äänensä ja tunnistettavuutensa. Trendien ja ilmiöiden hyödyntäminen sopivassa suhteessa voi kuitenkin auttaa pitämään brändin relevanttina ja ajassa kiinni olevana sekä sitouttamaan someseuraajia.
- Pitkäjänteisyys ja tarinan rakentaminen
Kieltenopiskelusovellus Duolingo on loistava esimerkki siitä, kuinka pitkäjänteisesti rakennettu työ sosiaalisessa mediassa voi tuottaa uskomattomia tuloksia. Heidän TikTok-tilinsä on tällä hetkellä kanavan seuratuin yritystili 12,5 miljoonalla seuraajallaan.
Duolingon Global Social Media Manager Zaria Parvez on kuvaillut yrityksen TikTok-tilin muistuttavan sitcom-sarjaa. Osa videoista saavuttaa viraalin suosion, kun taas toiset videot saavat ehkä vähemmän näyttökertoja, mutta samalla rakentavat tarinaa ja kuljettavat sitä eteenpäin. Tämä strategia koukuttaa seuraajat ja saa heidät odottamaan, mitä tilillä mahtaakaan seuraavaksi tapahtua.
Vaikka pintapuolisesti Duolingon sisältö saattaa vaikuttaa kokoelmalta keskenään erilaisia teemoja ja aiheita, lähempää tarkasteltuna voidaan huomata, että sisällöt noudattavat tiettyjä brändinmukaisia elementtejä, jotka tekevät niistä tunnistettavia. Tämä on osoitus siitä, että vaikka sosiaalisen median strategian tulee mahdollistaa dynaamisuus ja ajankohtaisiin aiheisiin reagoiminen, sen tulisi kuitenkin samalla olla johdonmukainen ja pysyä uskollisena brändin ytimelle.
- Huumorin käyttö
Ympäröivän maailman ollessa täynnä epävarmuutta ja stressiä, kaipaavat ihmiset somesisällöltä entistä enemmän kepeyttä ja huumoria. Siksi yritystenkin kannattaa yrittää sisällyttää huumori muodossa tai toisessa mukaan sosiaalisen median strategiaansa – jälleen kerran brändiin sopivalla tavalla.
TikTok-feedissä itseäni on viime aikoina naurattanut esimerkiksi amerikkalaisen projektinhallintatyökalu ClickUpin tili, jonka yritysten HR:ää parodioivat, The Office -henkiset videot ovat sekä viihdyttäviä että oivaltavia.Huumori voi kuitenkin olla vaikea laji ja sen käyttö vaatii taitoa. Se, mikä naurattaa toista, ei välttämättä toimi toiselle. Siksi on tärkeää löytää juuri se huumorin kulma, joka resonoi oman yleisön kanssa. Kun tämä kulma löytyy, voi huumori olla erittäin tehokas työkalu, jolla suhdetta omaan yleisöön voi rakentaa ja tätä kautta saavuttaa hienoja tuloksia melko pienellä panostuksella.
- Yhteisöjen hyödyntäminen
Sosiaalinen media koostuu ennen kaikkea yhteisöistä. Tämä helposti unohtuu, varsinkin jos sosiaalinen media nähdään yrityksessä lähinnä yhtenä tiedottamisen kanavana. Ne brändit, jotka ymmärtävät somen yhteisöllisen luonteen ja tuottavat sisältöä yhteisön toiveiden ja tarpeiden mukaan, menestyvät usein parhaiten.
Tämä tarkoittaa somesisällön räätälöimistä sekä kanavakohtaisesti että kustakin kanavasta löytyvän yleisön ehdoilla. Yhtenä esimerkkinä tästä on viime aikoina yleistynyt sisällöntuottajien hyödyntäminen yritystilin sisällöntuotannossa. Tämä on erinomainen vaihtoehto varsinkin silloin, jos yrityksen omat resurssit sosiaalisen median sisällöntuotantoon ovat rajatut.
Yksinkertaisimmillaan yhteisöjen hyödyntäminen on sitä, että seuraajien mielipiteitä kysytään ja niitä hyödynnetään sisällöntuotannossa. Instagram Stories tarjoaa valmiita työkaluja, joiden avulla sisällöstä saa pienellä vaivalla sitouttavampaa. Myös TikTokissa törmää yhä enemmän erilaisiin äänestyksiin ja muihin sitoutumista lisääviin elementteihin, joihin somekäyttäjät ovat tottuneet jo Instagramissa.
- Se pieni juju
Toimivan sometekemisen ei tarvitse viedä valtavasti resursseja tai vaatia herkeämätöntä trendien ja ilmiöiden seurantaa. Usein pienemmälläkin, mutta hyvin suunnitellulla ja toteutetulla strategialla voidaan päästä hyviin tuloksiin. Tämä edellyttää ymmärrystä sosiaalisen median kanavien lainalaisuuksista sekä yleisön toiveiden ja tarpeiden tunnistamista.
Itseäni on Instagramin puolella ilahduttanut esimerkiksi brittiläinen lintujen suojeluun keskittyvä järjestö RSPB. Järjestön tuottama sisältö on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin suunniteltu ja kiinnostavasti toteutettu opettavainen sisältö voi toimia erittäin hyvin somessa. Tärkeintä on löytää sisältöön se ”pieni juju” tai kiinnostava näkökulma, joka saa käyttäjän pysähtymään sisältövirrassa.