SEK ryhtyi julkaisemaan Myynti & Mainonta -nimistä lehteä vuonna 1945. Nimi muuttui Sektoriksi 1950-luvulla, ja sillä nimellä sitä julkaistiin aina vuoteen 1977 saakka. Pyöreiden vuosien johdosta herätimme lehden jälleen henkiin ja julkaisimme nyt uuden numeron tästä aikanaan täysin poikkeuksellisesta tiedotuslehdestä.
Tämän tuoreimman Sektori-lehden suunnitteluvaiheessa sain sukeltaa menneiden vuosikertojen maailmaan. Se oli nykyajan viestinnän asiantuntijalle herättelevä aikamatka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän historiaan. SEK on yhdessä asiakkaidensa kanssa ollut kerta toisensa jälkeen pioneerina synnyttämässä ja kokeilemassa asioita ensimmäistä kertaa Suomessa. Matkan varrella Suomeen on tuotu maailmalta upouusia innovaatioita, kuten myyntirynnäköitä, kaupunkipropagandaa sekä suhdetoimintaa. SEKin suunnitteluhuoneissa päivänvalon näki myös täysin uraauurtava mainonnan yhteysmiesten koulutusohjelma. Lisäksi kolmen kirjaimen toimistossa on suunniteltu ja toteutettu lukuisia maan ensimmäisiä kommunikaatiomuotoja aina tienvarsimainoksista ensimmäisiin mainostelevisiolähetyksiin saakka.
Vaikuttaa siltä, että myös viestinnän ja markkinoinnin alalla nykyajan käänteitä on helpompi ymmärtää, kun tuntee sen historian. Siksi tuntuukin hyvältä todeta, että vielä vuosikymmenten jälkeenkin moni asia on edelleen ennallaan. Muuttuvat teknologiat puhuttavat yhä tänäkin päivänä ja kiihtyvän muutoksen uhkia sekä mahdollisuuksia pähkäillään yhteisissä pöydissä asiakkaiden kanssa viikoittain. Iloksemme voimme huomata, että toimintamme peruskivet ovat edelleen tukevasti paikallaan. Suurin osa työstämme perustuu vieläkin ideoiden, sanojen ja kuvien varaan. Yhteiskuntaa ja yrityselämää voidaan yhä muuttaa intohimolla, luovuudella ja parhailla osaajilla. Olemme rakentaneet luovaa tietä nyt ensimmäiset 90 vuotta ja tuntuu, että olemme vasta päässeet vauhtiin.
Joonas Holste
Vanhempi viestintäkonsultti, SEK
Joonas on Suomessa ja maailmalla palkittu viestintäkonsultti, joka innostuu vaikuttavasta viestinnästä ja osaamisen kehittämisestä. Joonas uskoo, että viestintä on vahvin väline, jolla organisaatioita ja maailmaa voidaan muuttaa parempaan suuntaan.