Astahtakaamme hetkeksi ajassa taaksepäin, aina 1930-luvulle. Ateneumissa graafikoiksi opiskelevat Jorma Suhonen, Holger Erkelenz sekä Arno Knuus olivat haaveilleet jo vuosia piirtämön perustamisesta.
Kerran kolmikon lounastaessa ravintola Kämpissä, astelee Aarne Salomaa työtovereidensa kanssa viereiseen pöytään. Lounaalla sattuu olemaan kaunis neito, jonka Aarne haluaa kutsua päivälliselle. Kun selviää, että neito opiskelee Ateneumissa, päättää Aarne järjestää itsensä sinne luennoimaan mainonnasta. Toisella luentokerralla tyttö istuu eturivissä ja tarina kertoo, että kaksikko nähtiin samana iltapäivänä Kämpissä.
Kauniin neidon lisäksi Salomaan luento vaikutti laajempaan joukkoon. Jorma, Holger ja Arno päättävät toteuttaa unelmansa piirtämön perustamisesta. SEK, eli Suhonen – Erkelenz – Knuus saa alkunsa.
Yhteiskunnallisen mainonnan pioneeri
Muutaman vuoden kuluttua miehet kutsuvat Aarne Salomaan yhtiön toimitusjohtajaksi. Ei aikaakaan, kun SEK lyö itsensä läpi ja asiakkaiksi ilmoittautuvat muun muassa Fazer, Suomalainen kirjakauppa ja Helsingin Osuuskauppa. Työskentely miesten välillä oli mutkatonta ja yhdistelmä kantoikin yli sota- ja pulavuosien.
SEK tuli tunnetuksi yhteiskunnallisen mainonnan pioneerina muun muassa talvisodan aikaisten mainosten myötä. Menestystarina oli tällöin kuitenkin vasta aluillaan.
Kyky luoda uutta ja erilaista
Aarne Salomaasta tuli sittemmin myös yhtiön omistaja ja hänen uraauurtava otteensa toimistomaailmaan vei SEKiä aina uusiin saavutuksiin. Kansainvälisiin kisoihin osallistuminen kasvatti SEKin mainetta entisestään ja lukuisat palkinnot vahvistivat käsitystä siitä, että toimistolla oli kyky luoda jotain uutta ja erilaista.
Yritysryppään kasvattaminen alkoi 1970-luvulla, kun nähtiin tarve omalle mediatoimistolle. Syntyi Dagmar. Yhtiöiden määrän kasvaessa synnytettiin myös emoyhtiö Salomaa, alkujaan Aarne Salomaa Oy. Kansainvälisten tarpeen myötä SEKin kumppaniksi valittiin amerikkalainen Grey Advertising, joka on edelleen SEKin osaomistajana Salomaan perheen ohella.
Vuosikymmeninen kuluessa toimisto kasvoi, kehittyi ja muutti Bulevardilta Sokoksen-talon kautta Annankadulle – ja sieltä vuonna 2019 Hakaniemeen.
Luova bränditalo jatkaa piirtämön tarinaa
SEK on Suomen vanhin toiminnassa oleva mainostoimisto – tai luova bränditalo, kuten me itseämme nykyään kutsumme. Asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa niin, että mainonta on käsitteenäkin jo melko suppea. Tänään tarjoamme kaiken sen, mitä asiakkaat haluavat yhden katon alta ostaa, markkinointia, viestintää, brändityötä, visuaalista suunnittelua, analytiikkaa, liikkuvaa kuvaa. Ja paljon muuta.
Asiakkainamme on huikea määrä suomalaisia ja kansainvälistyviä menestystarinoita, kuten Finnair, Valio, Fazer, Abloy, Kuntarahoitus ja Olympiakomitea.
Jalat vahvasti historian rakentamalla kivijalalla, pää tulevaisuuspilvessä jatkamme seuraaviin vuosikymmeniin. Leikimme suurimmilla kysymyksillä. Tartumme hetkeen, jätämme jäljen. Jäljessä näkyy luovuus, ihmiset sekä brändit.