SEK on Vuoden viestintätoimisto 2023 – yhteiskunnallisuus palkittiin

3.12.2023

SEK on valittu jo toistamiseen Vuoden viestintätoimistoksi valtakunnallisessa viestintäalan kilpailussa, Finnish Comms Awardsissa. Gaalassa palkittiin lisäksi peräti viisi SEKin viestintätyötä vuoden parhaimmistona. Voittotöissä korostui vahva yhteiskunnallisuus, joka on aina ollut SEKin vahvuus.

SEKillä oli juhlapäivä Suomen parasta viestintää palkitsevassa Finnish Comms Awards -kilpailussa. Meidät valittiin jo toistamiseen Vuoden viestintätoimistoksi. Edellisen kerran tämä palkinto myönnettiin meille 2019. Lisäksi marraskuisessa gaalassa palkittiin peräti viisi SEKin viestintätyötä eri kategorioiden parhaina.

– Meidän viestintiimin työtä on aina leimannut yhteiskunnallisuus. Tunnemme paloa isoihin aiheisiin ja haluamme todella muuttaa maailmaa. Palkituissa töissä se näkyy vahvasti. Esimerkiksi Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKEn kanssa toteutettu pitkäjänteinen Väylät auki -kokonaisuus on muuttanut ihmisten suhtautumista ammatilliseen koulutukseen. Diakonia-ammattikorkeakoulun Romako-hankkeen kanssa tehty Taustasta riippumatta on vaikuttanut romaninuorten työllistymiseen positiivisesti. Kauppapuutarhaliiton kanssa selätimme vakavan liiketoiminta- ja maineuhan hyvällä valmistautumisella. Huikeita juttua, sanoo SEKin viestinnän liiketoimintajohtaja Tiina Hosiokoski.

Alla voittaneet työt tuomariston perusteluin.

Voitto Vuoden viestintätoimisto
Tuomariston perustelut: SEK tarjoaa asiakkailleen täyden kattauksen viestinnän palveluja, joilla saadaan aikaan vaikutus. Toimisto on tunnettu pitkistä asiakassuhteista, ja sen asiakkaat arvostavat toimiston näkemyksellisyyttä, yhteistyökykyä ja kansainvälisyyttä. Toimisto on rakentanut pitkäjänteisesti ja systemaattisesti kulttuuriaan niin, että ihmiset viihtyvät pitkään ja haluavat antaa parastaan. SEK toimii aktiivisesti viestinnän puolestapuhujana ja toimialan kehittäjänä. Toimisto on menestynyt taloudellisesti myös talouden vaikeina vuosina. Kilpailumenestystä on tullut vuosien varrella runsaasti mm. Finnish Comms Awardseissa ja SABRE Awardseissa.

Voitto Toimintaympäristön teemojen hallinta (Issues Management)-kategoriassa
Liiketoiminta- ja maineuhka taklattiin hyvällä valmistautumisella, Kauppapuutarhaliitto

Tuomariston perustelut: Varautuminen ja valmistautuminen ovat parasta mahdollista issues managementia. Tässä on valmistauduttu perusteellisesti, eikä ole ryhdytty passiiviseksi viestinnässä negatiivisten juttujen pelossa. Liiketoiminta- ja maineuhka tuntuu todelliselta ja riski suurelta. Tämän ennakoiminen on strategisesti merkittävää ja alueellisestikin melko kattavaa. Toimenpiteet ja tulokset ovat vakuuttavia ja hieno osoitus siitä, miten tärkeää kriisiviestintätilanteiden ennakointi ja valmistautuminen niihin on. Upeasti läpiviety prosessi. Viestinnän taiteen sääntöjen mukaan ja viimeistä piirua myöten miettittynä.

Voitto Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability) -kategoriassa
Taustasta riippumatta – kohti yhdenvertaisempaa työelämää, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Romako-hanke

Tuomariston perustelut: Asiakasymmärrykseen ja dataan perustuva viestintäkampanja, jossa erittäin oivaltava sekä tunteisiin vetoava toteutus. Vahva yhteiskunnallinen viesti inklusiivisuuden puolesta. Tässä työssä näen erityisen ansiokkaaksi (pienen) toimijan strategisen valinnan yhteistyön voimasta, ja miten projektin myötä tiimi on päässyt keskustelemaan epäkohdista sekä saanut siten merkittävää näkyvyyttä ansaitun mediassa. Tämän kaltaisella vastuullisuusviestinnällä voimme muuttaa asenteita, antaa käytännön esimerkkejä vaikkapa meidän viestinnän arkeen – ja vaikuttaa tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden toteutumiseen laajemminkin Suomessa.

Voitto Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot) -kategoriassa
Väylät auki – AMKE ammatillisen koulutuksen mielikuvan uudistajana, Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Tuomariston perustelut: Yhteiskunnallisesti erittäin merkittävä työ. Asennemuutosten saaminen vaatii usein useiden vuosien työn, tässä on saatu merkittäviä, mitattavia muutoksia lyhyessä ajassa. Nerokas idea kampanjakasvoista ja jopa kampanjabiisistä on tuonut nostanut aiheen esille nuorisokohderyhmää laajemmin. Amatimiesten työtä!

Vaativa lähtötilanne, jossa yksilön valinnassa ja tulevaisuudessa painavat edellisten sukupolvien perintö, yhteiskunnan asenteet ja arvot sekä omassa vertaisryhmässä nautittu arvostus. Merkittävin tulos on se, että hakijoiden määrä ammatilliseen koulutukseen nousi selvästi. Tätä voi pitää merkittävänä yhteiskunnallisena tekona, jonka vaikutukset ulottuvat parhaimmillaan nuorten elämään ja hyvinvointiin laaja-alaisesti ja myös pitkälle tulevaisuuteen.

Voitto Lanseeraus tai repäisy (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot) -kategoriassa
Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari – Ulko-Tammio rytinällä maailmankartalle, Cursor Oy, Visit Kotka-Hamina

Tuomariston perustelut: Tässä maailmantilanteessa erittäin innovatiivinen ja oivallinen kampanja, jolle on tilausta vahvasti. Onnistumista mittaroitiin kattavasti ja kampanjan kautta saavutettiin huikea positiivinen näkyvyys ei vain itäisen Suomenlahden matkailulle, vaan myös koko Suomelle. Verkosto ja toimenpiteet oli hienosti mietitty.

Yksinkertaisuudessaan nerokas kampanjaidea, joka on hyvin määritelty ja tavoitteet tukivat onnistumista. Toimenpiteet suunniteltu ilman digialustamahdollisuutta eli some jätetty loogisesti ja strategisesti pois. Tästä huolimatta onnistuttu tavoittamaan laaja näkvyyys monikanavaisesti. Laaja yhteistyökumppanuus sekä toimistoyhteistyö toimi hienosti.

Voitto Viestintä (B2B-viestintä) -kategoriassa
It’s Keyvolution, Baby! – Kuinka ABLOY otti omistajuuden toimialaa mullistavassa kehityksessä, Abloy Oy

Tuomariston perustelut: Tässä on hieno ja pitkäjänteinen työ hienolla sanoituksella ja tarinalla. Strateginen ymmärrys asiakkaan toimialasta näkyy ja kuuluu sanavalintoja myöten. Toimialaa mullistava muutos on viestitty selkeästi ja oivaltavasti. Toimialamurros ja oman liiketoiminnan muutos on yksi suurimmista haasteista, mitä organisaatio voi kohdata, ja tässä työssä näkyy, miten sitä voi viestinnällä vauhdittaa.

Saumaton yhteys strategiaan, hieno vaikutus on se, että viestinnän avulla on onnistuttu kiteyttämään ”keyvolution” ja se on levinnyt käyttöön koko Abloylla: ”tämä on se meidän juttumme”. Hieno esimerkki siitä, kuinka ulkoinen viestintä on onnistuessaan myös hyvää sisäistä viestintää.

Finnish Comms Awardsin järjestää Marketing Finland ja viestintätoimistojen hallitus.
Tiedote kaikista voittaneista:
https://www.mrktng.fi/markkinointiuutiset/finnish-comms-awards-voittajat-2023/
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71