SEKin Content Creator Pool -palvelu on uusin lisäys SEK Socialin palveluvalikoimaan ja sen avulla pystytään paremmin vastaamaan yritysten tarpeisiin muuttuvassa somekentässä.
SEKin Head of Social Enoma Edevbaro, Digital Communications Consultant Anne Laiho ja Client Director Jenni Forsblom avaavat Content Creator Poolin hyötyjä ja sen monia käyttömahdollisuuksia.
Millaisia trendejä näkyy tällä hetkellä sisällöntuotannossa?
Enoma: Somemaailma on jatkuvassa muutoksessa ja sisällöntuotannossa näkyy hyvin erilaisia trendejä. Tällä hetkellä kuitenkin korostuu tarve aidolta tuntuvalle sisällölle. TV-filmien cutdownit eivät enää toimi samalla tavalla. Brändeiltä toivotaan sisältöä, joka sulautuisi muuhun sisältövirtaan eikä keskeyttäisi skrollaamista. Sisällöntuotannossa onkin tapahtunut iso käänne, joka vaikuttaa siihen, miten sisältöjä tuotetaan.
Anne: Juuri näin. Halutaan olla kanavassa kanavan tavalla, eikä mennä liian mainosmaisesti. Yhtenä trendinä on myös AI:n käyttö sisällöntuotannossa. Se on helpottanut sisällöntuottajien työtä ja sillä pystytään tekemään aika näyttäviäkin tuotoksia.
Jenni: Nostaisin vielä sen, että tavallisista kuluttajista on tullut sisällöntuottajia. He ovat oppineet todella taitavasti tuottamaan hyvää ja koukuttavaa sisältöä.
Mikä on SEK Socialin Content Creator Pool?
Anne: SEKin Content Creator Pool on verkosto sisällöntuottajia, jotka tuottavat laadukasta sisältöä asiakkaiden kanaviin. Tässä on hyvä tehdä selväksi ero sisällöntuottajien ja vaikuttajien välillä. Sisällöntuottajat tekevät ensisijaisesti sisältöä asiakkaan kanaviin, kun taas vaikuttajat tekevät yleensä omiin kanaviinsa. Meidän poolissamme on tosi monenlaisia tyyppejä ja heistä jokaisella on keskenään vähän erilainen kohdeyleisö. Tällä voidaan varmistaa, että meiltä löytyy tekijöitä monenlaisiin projekteihin.
Jenni: Meidän poolistamme löytyy myös sisällöntuottajia, jotka ovat valikoituneet erinomaisten kuvaustaitojen vuoksi. Eli kaikkien sisällöntuottajien ei pidä esiintyä videoilla, vaan osa voi toimia pelkästään kuvaajina.
Enoma: Tämä on meille strateginen työkalu, jolla pystytään vastaamaan moniin asiakkailta tulleisiin pyyntöihin. Se myös varmistaa sen, että kykenemme olemaan ketteriä tässä muuttuvassa somekentässä.
Millaisissa asiakkuuksissa tätä on hyödynnetty?
Anne: Tosi laaja-alaisesti on hyödynnetty. Vaikka monesti ajatellaan, että tämä on kuluttajabrändeille sopiva vaihtoehto, niin tätä palvelua voi hyvin hyödyntää myös B2B-asiakkuuksissa. Palvelu sopii kaikille, joille sitouttavan sisällön luominen on tärkeää.
Enoma: Tätä on hyödynnetty isojen brändikuvausten yhteydessä, kampanjoissa ja myös always on -asiakkuuksissa, joissa sisällöntuottajat esiintyvät asiakkaiden kanavissa.
Millaista palautetta olette saaneet palvelusta?
Enoma: Tosi hyvää palautetta. Palvelua on pidetty todella mielenkiintoisena ja hyvänä lisänä SEKin kokonaispalveluihin. Meidän sisällöntuottajistamme on tykätty ja heitä on pidetty todella ammattitaitoisina.
Jenni: Hyvää palautetta on tullut myös nopeasta reagoinnista. Jossain kokonaisuuksissa on ollut pienempi budjetti ja tiukka aikataulu, mutta silti olemme pystyneet tuottamaan hyvää sisältöä.
Anne: Sisällöntuottajat ovat kanavien asiantuntijoita, jotka tietävät mikä toimii ja mikä ei. Asiakkailta on tullut kiitosta siitä, että he pystyvät tuomaan pöytään omia ideoita ja visioita.
Miksi Content Creator Pool on toimiva työkalu?
Anne: Paljon on puhuttu mainosväsymyksestä. Tämän takia olisi tärkeää, että brändit pystyisivät tuottamaan kiinnostavaa sisältöä, joka ei tunnu mainokselta.
Enoma: Poolin avulla me pystymme reagoimaan nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön ja tuottamaan kanavanatiivisti sisältöä. Sisällöntuottajien avulla voidaan myös varmistaa, että asiakkaiden kanavissa näkyy erilaisia ja eri taustaisia ihmisiä heidän sisällöissään. Ja koska kyseessä on meidän palvelumme, me pystymme brändinvartijoina huolehtimaan siitä, että sisältö on brändin mukaista ja hallittua.
Jenni: Content Creator Poolin avulla sisältö pysyy kiinnostavana ja monipuolisena.