Useita kansainvälisiä luovan alan kilpailuja tuomaroinut Suvi Lähde on valittu tämän vuoden Euro Effie -tuomaristoon. Kovatasoiseen raatiin valitaan vuosittain vain muutama suomalainen, minkä vuoksi valinta on merkittävä tunnustus kotimaisille asiantuntijoille.
Effie Awards Europe -kilpailu tunnustaa mainontaa, joka onnistuu rakentamaan brändejä yli rajojen. Kovatasoisessa kilpailussa arvioidaan markkinointiviestinnän tuloksellisuutta ja luovaa ratkaisua. EFFIE on ennen kaikkea tehokkuuspalkinto, joka perustuu todistettuihin tuloksiin.
– Olen todella iloinen paikasta kansainvälisessä tuomaristossa. Odotan näkeväni luovan ajattelun ja toteutuksen hiottuja timantteja, ja strategista ajattelua, joka on saanut aikaan konkreettisia vaikutuksia. Tulemme monelta eri markkinalta, minkä vuoksi työt antavat uusia näkökulmia myös omaan tekemiseen, sanoo SEKin Creative Director, Suvi Lähde.
Kilpailussa menestyäkseen kokonaisuus on oltava kasassa aina strategisesta suunnittelusta luovaan ideaan ja toteutukseen. Etenkin mittariston saralla Lähde odottaa näkevänsä uusia oivalluksia. Hänen mukaansa töissä keskitytään liian usein vain operatiiviseen kasvuun, vaikka luovaa onnistumista tulisi mitata monella muullakin tavalla.
– Tämän päivän vastuullista liiketoimintaa ei mitata vain euroissa, tärkeintä ei ole kuka myy eniten. Tämän vuoksi onnistumisen mittariston tulee pohjata arvonluontiin. Jotta tässä onnistutaan, tavoitteet täytyy asettaa jo lähtökohtaisesti myös muualle kuin euroihin. Se kuinka ymmärrämme liiketoiminnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden on murroksessa – ja niin sen kuuluukin olla.
”Luovuus. Yksi parhaista voimista saada aikaan toimintaa ja lopulta muutos”
Lähde painottaa, että yrityksiä tulisi kannustaa siirtymään operatiivisesta kasvusta arvonluontiin ja pelkästä tuloksellisuudesta vaikuttavuuteen. SEKissä tuloksellisuuden murrokseen ja muutokseen vastataan vaikuttavalla luovuudella. Vaikuttavuus on hyvää liiketoimintaa, eikä se sulje perinteistä tuloksellisuutta pois.
– Meillä SEKissä luovuus on nimenomaan vaikuttavuutta ja kaikki toimintamme pohjaa sille. Vaikuttavuus käsitteenä avaa ovia yhä luovemmalle ajattelulle, jonka myötä pystytään kehittämään liiketoimintaa ja parhaimmillaan muuttamaan brändin toimialaa. Jos toimialaa ja sen standardeja onnistutaan muuttamaan, toiminnasta tulee usein myös operatiivisesti kestävämpää. Tällä on jo huomattava merkitys niin yrityksen, kuin yhteiskunnankin kannalta, Lähde kiteyttää.