Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inkluusio (DEI) -teemat ovat olleet pinnalla viime aikoina, kun suuryritykset lopettavat DEI-ohjelmiaan ja teeman merkitystä ruoditaan. DEI ei kuitenkaan ole vain moderni iskusana, vaan elintärkeä asia brändeille, jotka haluavat olla merkityksellisiä ja menestyä tämän päivän monimuotoistuvissa yhteiskunnissa. Brändit eivät toimi tyhjiössä, vaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa. Siksi DEI on parhaimmillaan strateginen voimavara, joka auttaa brändejä tavoittamaan laajoja, moninaisia kohderyhmiä ja tarjoamaan heille aidosti merkityksellisiä kokemuksia.
Kohti luottamuksen rakennusta
Yksi DEI:n keskeisistä vahvuuksista on kyky tuoda eri yleisöt brändin tarinan äärelle. Kun markkinointiviestit ja kampanjat suunnitellaan monipuolisista näkökulmista, ne resonoivat paremmin erilaisten kuluttajien kanssa – olivatpa nämä sitten eri kulttuuritaustoista, ikäryhmistä tai elämäntilanteista. Brändit, jotka kuuntelevat ja kunnioittavat yleisöjensä moninaisuutta, eivät ainoastaan houkuttele asiakkaita, vaan voittavat heidän luottamuksensa. Tämä luottamus on nykyisessä polarisoituneessa ilmapiirissä kultaakin arvokkaampaa. Brändeillä on myös valta valita, millaisia viestejä ja tekoja ne tuovat esiin, ja näillä valinnoilla on valtava vaikutus sekä ihmisten arkeen että maailmankuvaan.
Aitous ja pitkäjänteisyys ratkaisee
DEI-työ ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Poliittinen ja kulttuurinen polarisaatio on tehnyt brändien monimuotoisuuden edistämisestä myös riskialtista. Jotkut brändit ovat joutuneet kuluttajien arvostelun kohteeksi tehdessään rohkeita, mutta väärin ymmärrettyjä tai huonosti ajoitettuja DEI-valintoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että monimuotoisuudesta tulisi luopua – päinvastoin. Navigoidakseen turvallisesti tässä ilmapiirissä brändien on oltava aidosti sitoutuneita DEI:n periaatteisiin ja toimittava pitkäjänteisesti. Yksittäiset kampanjat eivät riitä; DEI:n on oltava osa yrityksen arvoja ja toimintatapoja. Kuluttajat arvostavat aitoutta ja näkevät nopeasti läpi, jos monimuotoisuus on vain päälle liimattua PR-strategiaa.
Rohkeus luo kilpailuetua ja parempaa maailmaa
Brändien kannattaa myös valmistautua keskusteluun ja kritiikkiin. On hyväksyttävä, ettei kaikkia voi miellyttää, mutta samalla on tärkeää pysyä uskollisena omille arvoilleen. Rohkeus puolustaa monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja inkluusiota voi lopulta osoittautua voimavaraksi, joka erottaa aidot brändit niistä, jotka pelaavat varman päälle.
DEI ei ole vain yritysten vastuullisuutta, vaan myös kilpailuetua. Luomalla brändikokemuksia, jotka ottavat huomioon ihmisten moninaisuuden, yritykset eivät pelkästään kasva – ne auttavat rakentamaan parempaa ja inklusiivisempaa maailmaa.
Sonja Pihkala & Reetta Kataja
Kirjoittajat uskovat, että huomisen menestystarinoita luovat ne brändit, joilla vastuullisuus ja liiketoiminnan kasvu kulkevat käsi kädessä. Sonja Pihkala vetää liikkuvan kuvan yksikkö Osastoa. Reetta Kataja toimii strategina ja tiiminvetäjänä. Molemmat kuuluvat SEKin vastuullisuustyöryhmään.