Kukaan sosiaalista mediaa seuraava ei ole voinut välttyä keskustelulta, joka lyhytviestipalvelu X:n – aiemmin Twitter – ympärillä tällä hetkellä pyörii. Myllerryksen alkulähteenä voidaan pitää lokakuuta 2022, jolloin erikoisista tempauksistaan tunnettu miljardööri Elon Musk osti kanavan 44 miljardilla dollarilla.
Muutoksia muutosten perään
Heti yrityskaupan toteuduttua Musk lähti uudistamaan kanavaa kovalla kädellä. Musk on uudistuksillaan ehtinyt jo löyhentää kanavan kontrollia valheellisia tietoja välittäviä ja muista syistä aiemmin suljettuja tilejä vastaan – sananvapauden nimissä. Yksi Twitterin ongelmista on jo pitkään ollut keskustelun kärjistyminen, jota viestien lyhyys ja kanavan algoritmin toiminta ovat edesauttaneet. Nyt on jo nähtävissä, että Muskin valtakaudella keskustelun taso kanavassa tuskin on ainakaan siistiytymässä.
Yksi näkyvimmistä muutoksista on koko kanavan uudelleenbrändäys. Heinäkuussa 2023 Twitter oli yhdessä yössä muuttunut nimeltään X:ksi ja tuttu lintulogo oli tiessään. Tämä brändin täyskäännös liittyy Muskin pitkäaikaiseen haaveeseen luoda kiinalaisen WeChatin tapainen ”super-app”, jossa yhden sovelluksen sisältä löytyisi sosiaalisen median toimintojen lisäksi myös esimerkiksi mahdollisuus maksuliikenteeseen. Jää nähtäväksi, integroidaanko X:n käyttöliittymään joitakin tällaisia ominaisuuksia jo lähitulevaisuudessa.
Myös mainostajat ovat saaneet tuntea X:ssä tapahtuneet muutokset nahoissaan, sillä maksetut twiitit vaativat tätä nykyä taakseen maksullisen, vahvistetun tilin. Kanavan mainostulot ovatkin pudonneet dramaattisesti tämän muutoksen jälkeen.
Luvassa joukkopako vai sopeutuminen?
Kanavan käyttäjille myllerrykset ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia, johtaen siihen, että moni vähintäänkin harkitsee kanavasta poistumista. Suurimpana esteenä X-joukkopaolle tuntuu kuitenkin olevan korvaavan kanavan puute. Meta esitteli oman Instagram Threads -lyhytviestipalvelunsa globaalisti heinäkuussa, mutta mitä ilmeisimmin lainsäädännön vuoksi kanavan lanseeraus Euroopassa on viivästynyt. Loppuvuodesta 2022 isolla rummutuksella lanseerattu Mastodon ei myöskään ole vielä ottanut tuulta alleen. Nähtäväksi jää, onko tällä hetkellä betatestausvaiheessa olevasta Bluesky-palvelusta vastusta X:lle – kanavan taustajoukoista kuitenkin löytyy yksi Twitterin perustajajäsenistä ja käyttöliittymäkin näyttää varsin tutulta.
Vaikka varsinaista joukkopakoa ei X:stä ole vielä nähtykään, on kanavan jättänyt merkittävä joukko suuria toimijoita. Sekä USA:n että Kanadan yleisradioyhtiöt poistuivat X:stä sen jälkeen, kun kanava merkitsi ne “valtioon sidoksissa oleviksi ja hallinnon rahoittamiksi medioksi”. Täsmälleen saman kuvailun olivat saaneet Kiinan ja Venäjän valtionmediat. Suomalaisista organisaatioista näyttävimmän lähdön kanavasta teki THL, syynään ”Twitter-viestien yleinen asiattomuus”.
Kesän käänteet huomioon ottavia lukuja Suomen X:stä ei vielä ole saatavilla, mutta globaalilla tasolla kanavan liikenne on vähentynyt 5,8 prosentilla siitä lähtien, kun Musk otti kanavan haltuunsa. Moni käyttäjä tuntuukin olevan nyt odottavalla kannalla, seuraten tarkkaan, millaisia muutoksia kanavaan vielä keksitään. Nähtäväksi jää, mikä olisi sellainen muutos, joka katkaisee kamelin selän ja käynnistää joukkopaon – vai tuleeko sellaista?
Hyvänä nyrkkisääntönä X:ssä edelleen viestiville yrityksille ja organisaatioille voisi tässä tilanteessa olla se, että suuria panostuksia X-tekemiseen vältettäisiin ja viestintää lähdettäisiin mahdollisesti siirtämään vaiheittain muihin sosiaalisen median kanaviin – toimialasta ja tavoitteista riippuen esimerkiksi LinkedIniin tai Instagramiin. Monella toimialalla X on edelleen tärkeä viestintäväylä, mutta taustalla tapahtuvia muutoksia on nyt hyvä seurata erityisellä herkkyydellä ja suunnittelemalla jo etukäteen ne toimenpiteet, jotka toteutetaan, mikäli kanavasta päätetään poistua.