Vahvat brändit selviävät läpi myllerrysten

28.3.2023

On selvää, että vallitsevan maailmantilanteen aiheuttama epävarmuus tulee vielä jatkumaan ja edessä on monella tapaa haastava vuosi. Historia on osoittanut, että vaikeista ajoista voittajina selviävät sellaiset toimijat, jotka onnistuvat kehittämään itselleen resilienssiä eli psyykkistä palautumiskykyä. Siksi näinä myllerryksen aikoina on tärkeää satsata henkilöstöön, oppimiseen, hyvinvointiin ja jatkuvaan uudistamiseen – tuleen ei saa jäädä makaamaan.

Tutkitusti myös sellaiset yritykset, jotka laskusuhdanteen koittaessa satsaavat brändin kehittämiseen, selviävät paremmin. Tiukassa taloustilanteessa, kun oma toimeentulo nousee huolenaiheeksi, kuluttajien huomio siirtyy luonnollisesti hintavetoisiin tuotteisiin. Kuitenkin samaan aikaan myös tutut ja rakastetut brändit säilyttävät asemansa ja menestyvät. Siksi brändiin satsaaminen on aina pitkällä aikavälillä kannattavaa: hyvä brändi menee läpi turbulenssinkin.

Haastavina taloudellisina aikoina onkin tehtävä valinta satsatako brändin kehittämiseen vai lähteäkö mukaan hintakilpailuun. Kädenlämpöinen tekeminen ei toimi. Mikäli resurssit ovat rajatummat, on entistä tärkeämpää keskittää tekeminen oikeisiin asioihin. Brändeistä puhuttaessa ei voida myöskään ohittaa vastuullisuusteemoja. Brändit voivat, ja niiden tuleekin, ottaa osaa myös yhteiskunnalliseen keskusteluun vastuullisuustyön ohella.

Haluan tässä blogissa nostaa erikseen esiin kolme meillä viime aikoina tehtyä työtä, jotka mielestäni kuvaavat hyvin sitä, miten vaikeinakin aikoina brändit voivat puhuttavilla bränditeoillaan jopa muuttaa maailmaa.

Fazer: Rauhankyyhky

Suomen rakastetuin suklaa, Fazerin Sininen, valjasti ikonisen tuotteensa kääreen viestiksi rauhan puolesta ja toi rauhan symboliikan katukuvaan sekä Helsingin Sanomien etusivulle itsenäisyyspäivän aikaan.

Gigantti: Brightless

Gigantti halusi tehdä osansa sähkönsäästötalkoissa tummentamalla omaa mainontaansa. Samalla tapa tummentaa kuvaa jaettiin avoimena ratkaisuna myös muille brändeille sekä ulkomainosyhtiöille. Tämän lisäksi Instagramiin luotiin filtteri, jonka avulla jokainen somekäyttäjä pystyi vähentämään oman sisältönsä kuluttamaa sähköä.

UNICEF: Tulevaisuuden lahjat


Unicef tekee työtä lasten puolesta niin Suomessa kuin maailmalla. Suunnittelimme Unicefille joulukampanjan, joka samalla toimi uuden kattokonseptin lanseerauksena. Kattokonsepti vahvistaa Unicefin asemaa pitkäjänteisen työn tekijänä ja paremman huomisen puolustajana. Kampanjan näkyvimpänä elementtinä oli vaikuttava filmi, jossa muistutetaan, että tulevaisuus ei tapahdu, se rakennetaan.

Kaikkia näitä töitä yhdistää kantaaottavuus. Brändit ovat hyvän puolella ja tuovat sen myös luovalla ja voimakkaalla tavalla esiin.

Jaakko Rantala
CEO
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71