Visit Finland

Happiness will find you

Kun brändistrategian tavoite on tehdä koko maasta vetovoimainen, on sen jalkautuksen myös oltava sitä. Lopputuloksena syntyi Visit Finlandin historiassa ainutlaatuinen filmisarja, joka esittelee paitsi neljä vuodenaikaa, myös matkailualueet sekä USP:t yhtenä loogisena sisältökokonaisuutena.
Insight

Strategia, joka ei jäisi pöytälaatikkoon

Visit Finlandin tehtävä on paitsi luoda kansainvälisesti kuvaa Suomesta haluttavana matkakohteena, mutta myös palvella kotimaan matkailualueita ja -toimijoita palvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa.

Koronapandemian jälkeen ja vastuullisuuden merkityksen korostuttua 2020–2021 oli matkailutoimialalla murroksen aikaa. Visit Finland päivitti strategiaansa vastaamaan muuttunutta markkinatilannetta ja puhuttelemaan tulevaisuuden tiedostavaa matkailijaa entistä relevantimmin. Osana kokonaisuutta määriteltiin myös Suomen ja neljän matkailun suuralueen vetovoimatekijät, USP:t.

Kuinka jalkauttaa strategiatyö käytäntöön ja luoda siitä viestejä ja sisältöjä, joita sekä matkailualueet että Visit Finland -brändi voisi hyödyntää omissa toimenpiteissään? Kuinka näillä sisällöillä voisi luoda yhtenäistä mielikuvaa Suomesta ja sen ainutlaatuisista vetovoimatekijöistä kansainvälisille matkailijoille?
Idea

Strategialehtien Suomi filmisarjaksi

Toimivimmallakaan strategialla ei ole voimaa, jos se ei jalkaudu käytäntöön.

Luova strategia kiteytyi kysymykseen: “Miltä strategialehtien sivuilla kuvailtu Suomi todellisuudessa näyttää, miltä se tuntuu ja kuulostaa?” Syntyi idea filmisarjasta, jonka teemoittaisimme strategiassa määriteltyjen USP:den mukaan. Jotta voisimme dokumentoida aitojen ihmisten kautta maailman onnellisimman kansan ytimen, päätettiin toteutus tehdä kunnianhimoisesti vuoden kestävänä projektina – näin voisimme esitellä Suomen neljän vuodenajan linssin läpi.

Filmien tyylin tuli rikkoa matkailualan perinteitä – ainutlaatuinen yhdistelmä dokumentaarisuutta ja elokuvallisuutta jatkaisi uskollisesti Visit Finlandin edelläkävijyyttä ja lunastaisi lupauksen “Visit Finlandin kanssa et ole koskaan sivustakatsoja, vaan osa aitoa tarinaa, kaukana matkailun kliseistä”.
Implementation

6400 kilometriä, 4 vuodenaikaa, 25 tuntia materiaalia, 7 filmiä

Lopputuloksena syntyi liikkuvan kuvan kokonaisuus, jota niin Visit Finland kuin matkailualueet voivat hyödyntää monikanavaisesti omissa sisällöissään. Näin jokainen ulostulo rakensi yhtenäistä kuvaa Suomesta kansainvälisillä markkinoilla.

Dokumentaarisuuden ehdoilla tehty käsikirjoitus luotiin tiiviissä yhteistyössä Visit Finlandin kanssa ja tinkimätön elokuvallinen tuotanto suunniteltiin vuodenaikojen ja alueiden ominaispiirteiden ehdoilla.

Kokonaisuuden lanseeraus sidosryhmille suunniteltiin osaksi kesäkuussa 2022 pidettyä Midnight Sun -seminaaria.
Impact

Sisältösarja Suomen matkailuelinkeinon käyttöön

Projektin lopputuloksena syntyi Visit Finlandin historiassa ainutlaatuinen filmisarja, joka esittelee paitsi neljä vuodenaikaa, myös matkailualueet sekä USP:t yhtenä loogisena sisältökokonaisuutena.

Filmit ovat monikäyttöisiä: lanseerauksensa jälkeen ne ovat palvelleet sisältöinä niin Visit Finlandin verkkosivuilla kuin somekanavissa että modulaarisina liikkuvan kuvan elementteinä kampanjamateriaaleissa. Tärkein saavutus onnistuneelle strategian toteutumiselle on ollut filmien jalkautuminen koko matkailuelinkeinon ja alueiden käyttöön.
“Meiltä on puuttunut sisältökonsepti, jossa Suomi esitetään kilpailuedut edellä, mutta matkailijaa kiehtovalla tavalla.”
– Virva Katajala, Head of marketing, Visit Finland
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71