HKScan

HK:n uusi sininen ilme

HK:n Pakkausuudistuksella luotiin ikoniselle suomalaiselle brändille uusi yhtenäinen, vahva ja selkeä ilme, joka kunnioitti HK:n historiaa modernilla tavalla.
Tausta

HK:n pakkausilme tarvitsi uuden 
yhtenäisen suunnan

HK on ikoninen suomalainen brändi jonka tuotevalikoima on erittäin suuri. Alabrändejä ja tuotemerkkejä on useita. Niiden hierarkia ja visuaalisuus olivat menettäneet aikojen saatossa johdonmukaisuutensa, valikoimassa oli eri aikakausien designeja ja kokonaisuudesta oli tullut sekava. HK tarvitsi tunnistettavan, eri pakkauskokoihin ja -muotoihin sovellettavissa olevan designin, jossa kaikki tuotteet ja alamerkit tukevat pääbrändiä ja päinvastoin.
Strategia

Tavoitteena selkeä ja vahva, 
HK:lle tunnistettava ilme

Pakkausuudistuksen perimmäisenä tavoitteena oli saada selkeyttä ja näkyvyyttä hyllyyn. Valikoiman yhtenäistämiseksi ja suomalaiselle kuluttajalle tärkeiden asioiden korostamiseksi valitsimme pääväreiksi sinisen ja valkoisen, Suomen lipun värit, sekä viirimuodon, joka oli aikanaan osa HK-logoa. Mukaan saatiin jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain tuttua.
Toteutus

Toteutuksissa panostettiin selkeyteen

HK-logoa muokattiin vain vähän. Uusi, tummempi väri valittiin viestimään paremmin tuotteiden korkeaa laatua. Logon yhteyteen tuotiin viesti "Intohimona maku jo vuodesta 1913”.

Typografiaan valittiin voimakas ja kapea fontti, jotta tuotteen nimi saataisiin tuotua pakkaukseen mahdollisimman suurena ja selkeänä. Toissijaiset tiedot koottiin yhteen ilmeen selkeyttämiseksi. Ruokakuvamaailma yhtenäistettiin rehellisen herkulliseksi. Ei mitään hienostelua, mutta intohimolla tehtyä.

HK Leipäbaari-alabrändin tuotteet haluttiin erottaa peruslinjasta visuaalisesti. Artesaanilaadun viestimiseksi HK-logo esiintyy tässä linjassa yksivärisenä allekirjoittajana ja laadun takeena. Eläinkuvitukset ja tehostevärit lisättiin korostamaan varianttien ominaisuuksia.
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71