Joensuussa arki sujuu ja luonto voimaannuttaa. Ja jokainen voi olla aidosti oma itsensä tietäen olevansa hyväksytty sellaisena kuin on.
Joensuun kaupungin strategiatyön yhteydessä päätettiin luoda kaupungille sen sydän: arvot sekä brändilupaus ja sitä kommunikoiva pääviesti.
Kaupunkibrändin ja arvojen tulee olla merkityksellisiä sen asukkaille. Siksi Joensuun arvot ja pääviesti haluttiin rakentaa osallistavasti yhdessä joensuulaisten kanssa. Teetimme ja analysoimme kyselyjä ja tutkimuksia sekä pidimme lukuisia työpajoja kaupunkiorganisaatiolle ja sidosryhmille. Arvomaailmaa haettiin koko kaupungin tuhansien työntekijöiden kanssa työpajoissa sekä kyselyillä kuntalaisten ja kunnanvaltuutettujen parista.
Halusimme varmistaa, että olemme löytäneet kerätystä datasta ja osallistavista toimista olennaisimman. Ytimen kiteytyksiä testattiin kuntalaisten kanssa jalkautumalla toreille, tapahtumiin ja pitäjiin. Kuntalaisten kanssa käytiin kymmenittäin keskusteluja ja äänestettiin vaihtoehtoisia sanoituksia. Lopullinen brändilupaus ja arvot käsiteltiin kaupunginvaltuustossa marraskuussa 2021 osana kaupungin strategiaa, jonka jälkeen käynnistettiin lanseerauksen ja jalkauttamisen suunnittelu.
Arvot hioutuivat muotoonsa: Joensuussa toimitaan yhdessä, yhdenvertaisesti, rohkeasti ja kestävästi. Joensuun omaleimaiseksi ytimeksi muotoutui: Joensuussa voi elää omannäköistään elämää ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Tämä kiteytyi pääviestiksi: Helppo hengittää.
Koska pääviesti kirjaimellisesti rakennettiin yhdessä, se solahti käyttöön ja ihmisten huulille saman tien. Joensuussa todella on helppo hengittää. Työn tuloksia viedään käytäntöön ahkerasti.
Lanseerauksen yhteydessä kaupunki tuotti yhteistyössä rapin Suomen mestari Puren kanssa Helppo hengittää -kappaleen.