Lenkkimakkaralla on oma teemapäivänsä. Korvapuustilla on oma teemapäivänsä. Jopa lonkerolla on oma päivänsä. Miksei suomalaisten rakastamalla kalalla?
Pro Kala ry:n missio on saada suomalaiset syömään enemmän kalaa. Tätä tehtävää tukemaan rakennettiin Kansallinen Kalakeittopäivä. Kalakeittopäivän tavoitteena on innostaa suomalaisia nauttimaan kalakeittoa yhdessä läheisten, ystävien ja työkavereiden kanssa. Haluamme vakiinnuttaa Kalakeittopäivän eli helmikuun toisen tiistain vuosittaiseksi ruokateemapäiväksi.
Yksin emme olisi saaneet aikaan ilmiötä. Siksi pääpaino Kalakeittopäivän viestinnässä oli verkostoissa. Tavoitteena oli saada suuri joukko organisaatioita mukaan Kalakeittopäivään ja viestimään siitä apunamme. Verkostot kontaktoitiin, innostettiin sekä aktivoitiin viestimään Kalakeittopäivästä omissa kanavissaan haluamillaan tavoilla.
Huomiota herätettiin osallistamalla ihmisiä eri keinoin. Valitsimme muun muassa yhteistyössä Suomen Gastronomien Seuran kanssa Vuoden Kalakeittoravintolan. Päivän hupiosuudesta vastasivat teekkarit. Yhdessä Aalto-yliopiston Otaniemen opiskelijoiden kanssa ideoitiin leikkimielinen Kalakeittokaste-tapahtuma. Tavoitteemme oli luoda Kalakeittopäivästä ilmiö niin, että mahdollisimman moni taho ja ihminen osallistuu ja viestii asiasta meidän kanssamme. Kalakeittopäivään lähti mukaan valtava joukko verkostoja järjestöistä vähittäiskauppoihin, valtionhallinnosta lounasravintoloihin ja kouluista ruokayrityksiin.
Somessa Pro Kalan omien kanavien, Facebookin Kalakeittopäivä-tapahtuman ja Instagramin kuvakilpailun kautta tavoitimme yli 100 000 ihmistä. Hashtag #Kalakeittopäivä oli ahkerassa käytössä eri kanavissa. Kalakeittopäivä näkyi myös mediassa useammassa aallossa eri teemoilla.