Vantaan Energia

Maailman suurimman lämmön kausivarannon lanseerausviestintä

Energiasiirtymä on yksi ihmiskunnan suurimmista haasteista. Lanseerasimme yhdessä Vantaan Energian lämmön kausivarasto -rakennushankkeen, joka osaltaan pyrkii vauhdittamaan energiasiirtymää Suomessa. Lanseerausviestinnällä haluttiin tavoittaa lukuisia eri sidosryhmiä kansainväliset mitat täyttävällä laadulla.
Jaa

Tavoite:

Tavoitteena oli kertoa poikkeuksellisesta ja vaikeaselkoisesta energiateknologisesta ratkaisusta siten, että sidosryhmät mahdollisimman laajasti ymmärtävät millaisesta energiaratkaisusta on kysymys. Lanseerauksessa haluttiin onnistua kaikissa kohderyhmissä aina paikallisista asukkaista energia- ja ympäristöasioista kiinnostuneisiin suomalaisiin sekä eri päättäjäprofiileihin Vantaalta Brysseliin saakka.

Toimenpiteet:


Suunnittelimme ja toteutimme hankkeen konseptityön sekä kattavan viestintäsuunnitelman lanseerauksen tueksi. Konsepti sisälsi hankkeelle ymmärrettävän nimen, manifestin sekä visuaalisen ilmeen. Kiteytetty ja tunteeseen vetoava nimi sekä konkreettiset mittakaavaa ja vaikutuksia kuvaavat esimerkit havainnollistivat onnistuneesti lämmön kausivaraston täysin uudenlaista toimintatapaa ja mitä sillä voidaan saavuttaa.

Viestintäsuunnitelma sisälsi toimenpiteet ja materiaalit sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan sekä mediatyöhön. Suunnitelmassa huomioitiin paikallinen, kansallinen ja kansainvälinen taso ja rakennettiin teksti-, kuva- ja liikkuvan kuvan viestintäaineistot siten, että ne lisäisivät parhaalla mahdollisella tavalla ihmisten ymmärrystä hankkeesta. Kansainvälinen mediatyö ja sen materiaalit suunniteltiin tukemaan yhteiskuntasuhdevaikuttamiseen liittyvää työtä.


Tulokset:

Lanseeraus tavoitti onnistuneesti kaikki halutut kohderyhmät paikallisista naapureista aina EU-päätöksentekijöihin saakka. Onnistunut lanseeraus lisäsi kiinnostusta hanketta kohtaan ja toi runsaasti liikennettä sekä hankkeen omille verkkosivuille että rikkoi ennätyksiä sosiaalisen median kanavissa. Hanke on poikinut myös laadukasta orgaanista keskustelua verkossa, joka kertoo hankkeen onnistuneesta läpimenosta.

Varanto sai laajasti positiivista medianäkyvyyttä sekä Suomessa, että maailmalla. Suomen uutismedioiden lisäksi kansainvälinen media julkaisi Varannosta yhteensä 156 uutista, joiden potentiaalinen tavoittavuus on 625 miljoonaa ihmistä. Aiheeseen ovat tarttuneet lanseerauksen myötä niin bloggarit, alan tubettajat, virkamiehet sekä poliittiset päättäjät Suomessa ja Euroopassa.

Lämmön kausivarasto Varannon lanseerausviestintä palkittiin vuoden 2024 Finnish Comms Awards -kilpailussa voittajana B2B palvelu- ja tuoteviestinnän kategoriassa.


”Maailman suurimman lämmön kausivaraston rakentamisen aloittaminen nähtiin suurena viestinnällisenä potentiaalina, mutta samaan aikaan näimme haasteita sen ymmärrettävään muotoon saattamisessa sekä paikallisen ja globaalin kiinnostuksen erilaisten perspektiivien vuoksi. Lyhyesti sanottuna: maailman suurin kuulostaa maailmalla hienolta, mutta paikallisesti se voi aiheuttaa myös huolta.


Mielestäni hankkeen konseptointi Varannoksi onnistui hienosti, koska osasimme kertoa sen merkityksestä Suomeen ja maailmalle. Kykenimme myös selittämään sen toimintaperiaatteen ja mittakaavan ymmärrettäväksi. Hanke jatkuu ja hyvällä pohjatyöllä voimme vastata erilaisiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin mitä sen aikana varmasti tulee.”


Juha Luomala
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Vantaan Energia


SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71