Tilastokeskus

Mennäänkö vaan mutulla?

Tilastokeskus ryhtyi taisteluun suomalaisia vaivaavaa tutkimusuupumusta vastaan. Sinivalkoinen kirje -kampanja nosti esiin luotettavaa tietoa uhkaavan ilmiön laajuuden ja antoi pitkäjänteiselle työlle lentävän lähdön.
Jaa

Tutkimusuupumus luotettavan tiedon uhka

Tilastokeskus painii kasvavan, kaikkia tiedontuottajia koskevan ongelman parissa: ihmisten halukkuus osallistua tutkimuksiin on ollut laskussa jo pitkään. Laajentuessaan ilmiöllä voi olla vakavia seurauksia, sillä kansalaisilta kerättävä tieto ja näkemykset ovat yhteiskunnallista päätöksentekoa ohjaavien tilastojen tärkeä raaka-aine. Luotettavien tilastojen tuottamiseksi tarvitaan vastauksia riittävästi ja tasaisesti kaikista henkilöryhmistä.

Sinivalkoinen kirje – tunne ja tieto samassa kuoressa

Keväällä 2024 käynnistimme Tilastokeskuksen kanssa viestintähankkeen, jolla pyritään kääntämään huolestuttava trendi. Vahvaan viestiin ja uutiskulmaan nojaava kampanja rakennettiin Sinivalkoinen kirje -konseptin ympärille. Loimme monimutkaiselle ilmiölle selkeän sanoituksen ja oman nimen ’tutkimusuupumus’.

Työvoimatutkimukseen kiinnitetyn kampanjan osa-alueet nivottiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja tunteisiin vetoava sisältö nosti esiin jokaisen kansalaisen merkityksen yhteisen tiedon tuottajina. Euroopan muut tilastoviranomaiset seurasivat kampanjalähtöämme mielenkiinnolla. Tavoitteena oli tuottaa saman haasteen kanssa painiville kollegoille hyödyllisiä ideoita.

Lentävä lähtö muutokselle

Kampanjan saama huomio ja tulokset ylittivät odotukset. ’Tutkimusuupumus’ nousi otsikoihin kaikissa päämedioissa sekä lukuisissa aluemedioissa ja somessa kampanja tuotti huomattavasti keskimääräistä enemmän sitoutumista.

Myös kuori menestyi: siinä kutsun saaneet vastasivat aiempaa useammin kyselyyn ilman muistutusta. Rohkaisevaa on, että erityisesti nuorten vastausinto nousi.

Tilastokeskus sai yhteydenottoja ja yhteistyön avauksia muilta tutkimuslaitoksilta Suomessa ja kampanjaa on esitelty muille Euroopan tilastovirastoille oppimistarkoituksessa. Kampanjan puhehenkilön yllätti iloisesti tuntemattomien ihmisten spontaani kiitos tärkeän asian nostamisesta esiin ja Finnish Comms Awards 2024 -kilpailussa kampanja palkittiin Julkishallinnon hankeviestintä -kategorian parhaana työnä.

Jo suunnitteluvaiheessa oli selvää, että voimme onnistua vain, jos kampanja herättää tunteita – pelkkä tieto ei saa aikaan toimintaa. Yhdessä saimme puhallettua sinivalkoiseen kirjeeseen hengen, tarinan ja merkityksen.

Yhteistyö SEKin kanssa toimi saumattomasti. Saimme uutta näkökulmaa viestintään ja erityisesti kampanjaan liittyvä mediatyö oli hieno oppimispolku Tilastokeskuksen viestinnälle. Kampanjan tuotoksia ja tuloksia on ollut ilo esitellä kollegoille Suomessa ja Euroopassa.

Mervi Ukkonen
Viestintäpäällikkö, Tilastokeskus
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71