Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Nostimme ammatillisen koulutuksen arvostuksen uudelle tasolle

Ammatillinen koulutus ja siihen liittyvät mielikuvat ovat olleet pölyttyneitä ja osaksi paikkansa pitämättömiä. Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n ”Väylät auki” -hankkeen tavoite oli yhdenmukaistaa ja kehittää ammatillisen koulutuksen vetovoimaa.
Jaa

Merkittävä yhteiskunnallinen tavoite

AMKE ry on yli 80 ammatillisen oppilaitoksen ja koulutuksen järjestäjän yhteinen edunvalvontaorganisaatio. Yleisesti koettiin, että ammatillisen koulutuksen vetovoima ei ole ollut sille kuuluvalla tasolla. Päätavoitteenamme oli ammatillisen koulutuksen vetovoiman kehittäminen viestinnän keinoin.

Rakensimme kampanjan kolmen vahvan pilarin varaan

Tarvitsemme avuksemme kokemusasiantuntijoita – henkilöitä, joihin kohderyhmä voi samaistua tai joiden sana merkitsee heille paljon. Tarvitsimme sisältöjä, joita sidosryhmät voivat jakaa ja tarvitsimme sidosryhmien tuen ja luottamuksen, jotta he vievät viestiä eteenpäin.

  1. Uskottavat ja puhuttelevat keulakuvat
    Kampanjaan tuotiin mukaan lukuisia erilaisia keulakuvia aikuisikään ehtineistä alan vaihtajista nuorempiin vaikuttajiin. Kampanjan kasvoina olivat muun muassa rallitähti Sami Pajari sekä julkkiskokki Micke Björklund. Saimme mukaan myös ammatillisen koulutuspolun kulkeneen rap-tähti VilleGallen, joka koki aiheen niin tärkeäksi, että antoi hittibiisi “Amatimies” käyttöömme.

  2. Kiinnostavat sisällöt
    Vahvat pääviestit ja monikäyttöiset kuva- ja videomuotoiset materiaalit innostivat käyttämään. Sisältöjen leviäminen varmistettiin strategisella kohderyhmäsuunnittelulla, jossa kanavapalettiin valittiin juuri ne kanavat, joista nuoret ja nuorten vanhemmat on mahdollista tavoittaa.

  3. Vahva verkostotyö
    Oppilaitoksia ja koulutuksen järjestäjiä osallistamalla ja kuuntelemalla vahvistimme ja laajensimme verkostoa. Motivoituneet organisaatiot veivät aktiivisesti viestiä eteenpäin omissa kanavissaan.

Oikein valitut keulakuvat ja monipuoliset toimenpiteet vetosivat oppilaitoksiin ja hakijoihin

Kampanjan vaikuttavuus on ollut merkittävä. Somessa hanke on tavoittanut yli 1,5 miljoonaa kohderyhmän edustajaa ja sisällöt ovat keränneet liki 11 miljoonaa näyttökertaa. Tämä on näkynyt hakijamäärissä. Ennen yhteistyön alkamista vuonna 2020 toisen asteen ammatilliseen koulutukseen haki 52 000 hakijaa. Vuoden 2023 keväällä hakijoita oli lähes 59 000. Yhteistyön aikana kasvua on oppivelvollisuusuudistuksen siivittämänä oli syntynyt yli 13 %.

Monivuotisen yhteistyön aikana myös oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien tyytyväisyys kampanjaa kohtaan on kohonnut merkittävästi aiemmista vuosista. AMKE:n keväällä 2023 toteuttamassa kyselytutkimuksessa peruskoulun opinto-ohjaajien ja ammatillisen koulutuksen johtotehtävissä toimivien vastaajien tyytyväisyys kampanjaan ja materiaaleihin oli lähes täydet 100 %.

Työmme voitti Hankeviestintä (Julkishallinto, oppilaitokset, järjestöt, liitot) -kategoriassa Finnish Comms Awardsissa loppuvuodesta 2023. Tuomariston perustelut:

”Yhteiskunnallisesti erittäin merkittävä työ. Asennemuutosten saaminen vaatii usein useiden vuosien työn, tässä on saatu merkittäviä, mitattavia muutoksia lyhyessä ajassa. Nerokas idea kampanjakasvoista ja jopa kampanjabiisistä on tuonut nostanut aiheen esille nuorisokohderyhmää laajemmin. Amatimiesten työtä!

Vaativa lähtötilanne, jossa yksilön valinnassa ja tulevaisuudessa painavat edellisten sukupolvien perintö, yhteiskunnan asenteet ja arvot sekä omassa vertaisryhmässä nautittu arvostus. Merkittävin tulos on se, että hakijoiden määrä ammatilliseen koulutukseen nousi selvästi. Tätä voi pitää merkittävänä yhteiskunnallisena tekona, jonka vaikutukset ulottuvat parhaimmillaan nuorten elämään ja hyvinvointiin laaja-alaisesti ja myös pitkälle tulevaisuuteen.”
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71