Olympiakomitean Seurasydän-kampanjan osana lanseerattu Seurapaitapäivä sai suomalaiset tunnustamaan oman seuransa väriä kouluissa, työpaikoilla ja somessa. Teemapäivä saavutti valtavan suosion, ja siitä on kehkeytynyt vuosittainen tapahtuma.
Tavoitteenamme oli tuoda esiin koko seuratoiminnan suurinta vahvuutta, yhteisöllisyyttä. Halusimme liikuttaa koko suomalaisen seuratoiminnan ketjua: urheiluseuroja, urheilun aluejärjestöjä ja lajiliittoja. Sekä tärkeimpänä kaikkia urheiluharrastajia: juniorit, huoltajat, vanhemmat, seuratoimijat, valmentajat ja fanit. Halusimme levittää seurarakkauden sanomaa tavalla, joka innostaisi osallistumaan ja yhdistäisi toimijoita kautta maan.
Seurapaitapäivä oli yksi #Seurasydän-kampanjan kohokohdista, jolla kannustimme kaikki suomalaiset pukeutumaan töihin, kouluun ja muihin päivänsä menoihin oman seuran paitaan, takkiin tai muuten sonnustautumaan seuran väreihin. Kaikkien aikojen ensimmäistä Seurapaitapäivää vietettiin 29.9.2019 ja se todella sai suomalaiset mukaan tunnustamaan väriä. Sittemmin teemapäivää on vietetty vuosittain.
Seurapaitapäivästä oli tulossa vuosittaiseksi perinteeksi. Korona sulki meidät kuitenkin koteihin. Kun emme voineet fyysisesti olla toistemme seurassa, halusimme korostaa yhteisöllisyyden merkitystä ja luoda uusia keinoja osoittaa yhteenkuuluvuutta. Yksi tällainen keino on tunnustaa oman rakkaan seuran värejä Seurapaitapäivänä – tällä kertaa se tapahtui vain kotona ja somessa. Osallistuminen tehtiin helpoksi ja turvalliseksi ilman, että kenenkään tarvitsi lähteä väkijoukkojen keskelle.
Seurapaitapäivä innosti suomalaiset ennen näkemättömällä tavalla. Seuratoiminnan yhteisöllisyyttä tehtiin näkyväksi kouluissa, päiväkodeissa, työpaikoilla, jopa eduskunnassa asti – ja jaettiin sosiaalisessa mediassa #seurasydän-tunnisteella. Seurapaitapäivä nousi aiheeksi niin aamuradioissa, verkkouutisissa, Yle Areenassa kuin sanomalehtien pääkirjoituksissakin.