Yhteistyöhömme Škodan maahantuojan Helkama-Auto Oy:n kanssakuuluu merkin orgaanisen sosiaalisen median kanavien jatkuva ylläpito ja kehittäminen.
Škodalla on automerkkinä vahva jalansija Suomessa. Škoda Octavia on jo useampana vuonna ollut Suomen myydyin auto. Vuonna 2022 saavutettiin jälleen uusi merkkipaalu, kun täyssähköinen katumaasturi Enyaq iV oli eniten myyty sähköauto Suomessa. Halusimme luoda Suomen myydyimmälle autolle sen ansaitseman vahvan, henkilökohtaisemman somepresenssin.
Lähdimme yhteistyössä kehittämään sosiaalisen median kanavia ja räätälöimään sisällöntuotantoa kanavakohtaisesti niin, että kunkin kanavan omat erityispiirteet otetaan huomioon sisältösuunnittelussa. Sisällöntuotannosta tehtiin myös suunnitelmallista ja erityistä huomiota kiinnitettiin someyhteisön aktivointiin. Sisällöstä haluttiin myös tehdä erottuvaa.
Škoda Suomella on tällä hetkellä kolme sosiaalisen median kanavaa, Instagram, LinkedIn ja Facebook, joiden kehittämisestä, sisällöntuotannosta, yhteisömanageroinnista sekä tulosten raportoinnista vastaamme. Sosiaalisen median kokonaisuuteen sisältyy lisäksi vaikuttajayhteistyön koordinointi Škoda-brändilähettiläiden kanssa. Škoda-maailmassa autosisällön lisäksi myös jääkiekko ja ralli ovat isossa osassa. Sosiaalisella medialla onkin tärkeä rooli hengenluonnissa Škodan sponsoroimien suurten urheilutapahtumien, kuten jääkiekon MM-kisojen sekä Secto Rally Finlandin aikaan. Tällöin Škodan sosiaalisen median kanavat tarjoavat kiinnostavan kurkistuksen myös tapahtumien kulissien taakse.
Vuonna 2020 käynnistetty pitkäjänteinen yhteistyö ja kanavakehittäminen näkyvät tuloksissa: kanavien seuraajamäärät sekä julkaisujen sitouttavuusaste ovat koko yhteistyön ajan olleet tasaisessa kasvussa. Kasvua on haettu erityisesti seuraajien aktivoinnin ja yhteisöllisyyden luomisen keinoin. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös kanavien erityispiirteisiin ja kanavakohtaisesti räätälöityihin sisältöihin sekä visuaalisen ilmeen kehittämiseen.