Liikenneturva

Toisten silmin katsottuna

Liikenneturvan kampanjassa haastetaan miettimään omaa liikennekäyttäytymistä taajama-alueella. Kampanjan tavoitteena on paitsi refelektoida omaa käyttäytymistä, myös konkreettisesti vähentää ylinopeuksia taajama-alueilla.
Jaa
Insight

Moni ei tule ajatelleeksi, että pienikin ylinopeus taajamassa voi olla todella kohtalokasta. Omaan vaaralliseen  liikennekäyttäytymiseen ei tule kiinnitettyä huomioita, eikä pientä ylinopeutta osata pitää vääränä tai vaarallisena.

Ihmiset ovat kuitenkin lähtökohtaisesti hyviä – yksikään kuljettaja ei halua tahallaan profiloitua vaaralliseksi tai pelottavaksi liikenteessä. Tartuimme tähän ajatukseen.
Idea

Jos voisimme nähdä oman ajotapamme muiden tielläliikkujien näkökulmasta, se voisi muuttaa ajatteluamme ja toimintaamme. Päätimme siis näyttää, miltä oma harmittomalta tuntuva toiminta voi toisesta tuntua.
Toteutus

Kampanja toteutettiin dynaamisesti ja vaikuttavasti liikkuvan kuvan avulla. Eri pituisissa filmeissä näytetään, kuinka pelottavalta ylinopeus taajama-alueella voi näyttäytyä erityisesti pienille koululaisille. Lisäksi kampanjaan kuului radiomainontaa ja stillikuvia, jotka jatkoivat tarinaa ja vahvistivat viestiä.
Vaikutus

Kampanjamittauksen mukaan kampanjasta pidettiin merkittävästi keskimääräistä enemmän, myös viesti arvioitiin selkeäksi. Mikä parasta 88 % vastaajista sanoi kampanjan saaneen hänen miettimään omaa liikennekäyttäytymistään.
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71