Suomen Hiihtoliitolla on urheilu- ja harrastustoimintaa suurempi palvelutehtävä: vaalia ja kehittää suomalaisille rakkaita lajeja sekä varmistaa niiden jatkuvuus myös tuleville sukupolville. Viestinnän strategisella suunnittelulla varmistetaan, että näin toteutuu.
Hiihto ja hiihtolajit ovat suomalaisille erityisen rakkaita. Ne ovat syvällä DNA:ssamme ja sydämissämme – niin urheilulajeina kuin harrastuksina. Hiihto on yksi niistä perisuomalaisista asioista, joka voidaan liittää samaan listaan saunan ja ruisleivän kanssa. Suomen Hiihtoliitolla on urheilu- ja harrastustoimintaa suurempi palvelutehtävä: vaalia ja kehittää suomalaisille rakkaita lajeja sekä varmistaa niiden jatkuvuus myös tuleville sukupolville. Viestinnän tehtävä on tukea ja mahdollistaa tämän tavoitteen toteutumista.
Viestintästrategiatyössä pysähdyimme miettimään, miten ja millä keinoin tuemme viestinnällä parhaiten kaikkia Hiihtoliiton strategisia tavoitteita. Työssä valitsimme, mihin keskitymme ja mihin emme sekä priorisoimme viestittäviä teemoja. Päivitimme myös sen, mitä viestinnällä tavoitellaan ja miten viestinnän onnistumista mitataan sekä rakensimme valmiusviestintäsuunnitelman.
Hiihtoliitossa viestintä omalta osaltaan mahdollistaa hienoja elämyksiä huippu-urheilun parissa ja vahvistaa huippu-urheilun olemassaolon oikeutusta. Viestintä on mukana rakentamassa hyvinvointia liikuttamalla ihmisiä. Viestinnän avulla myös ylläpidetään elinvoimaista seuratyötä ja viedään lumilajien ilosanomaa taas uusille ja uusille harrastajille ja sukupolville. Viestintä rakentaa Hiihtoliiton vastuullista ja luottamusta herättävää imagoa ja mainetta. Hyvällä varautumisella selvitään yli haastavista tilanteista mahdollisimman pienin vaurioin.
Hyvin valmistellun viestintästrategian pohjalta on helppo tehdä tavoitteellisia käytännön tason suunnitelmia.