Tilastokeskus

Virastoko väritön?

Harmaana pidetyn viraston brändi heräsi uuteen aikaan yhdessä SEKin kanssa. Uusi visuaalinen identiteetti siivittää Tilastokeskuksen muutosmatkaa ja auttaa rakentamaan yhteistä tulevaisuutta tiedon avulla.

Jaa
Lähtökohta

Tiedosta tulevaisuus

Luotettavan tiedon puolesta jo vuodesta 1865 lähtien toiminut Tilastokeskus päivitti strategiaansa vastaamaan kehittyvän yhteiskunnan tarpeita. Megatrendit kuten digitalisaatio, tiedon luotettavuutta uhkaavat haasteet sekä tiedon määrän nopea kasvu ja odotukset sen hyödyntämistä kohtaan ohjasivat Tilastokeskusta uudistumaan.

idea

Data ytimessä

Visuaalisella identiteetillä haluttiin viestiä modernia tietoalan huippuosaajaa – sitä, mikä Tilastokeskus tänä päivänä on. Uudistimme vanhentuneen ilmeen kokonaisvaltaisesti ja toimme brändin tähän päivään.


Tavoitteena oli luoda aikaa kestävä, selkeä ja helposti lähestyttävä ilme, joka kertoo tiedon käyttäjien arjesta ja sen muutoksista. Tiedon avulla ymmärrämme ajankohtaisia ilmiöitä ja luomme tulevaisuutta. Tieto ei ole tylsää ja halusimme vahvistaa sitä myös visuaalisuuden keinoin. Uusi ilme kuvastaa datan virtaa, sen käsittelyä, yhdistämistä ja kiteytystä kaikkien suomalaisten hyödyksi.

Toteutus

Tilastot kertovat elämästä

Uuden ilmeen perustana on Tilastokeskuksen tunnus. Logon ja T-merkin pyöreä muotokieli viestii Tilastokeskuksen olevan inhimillinen, helposti lähestyttävä ja luotettava toimija. Merkissä voi nähdä tilastopylväiden lisäksi T-kirjaimen, joka viittaa Tilastokeskuksen suomenkieliseen nimeen. Sähkönsininen datapalkki vasemmalla symbolisoi asiakastarpeisiin koostettua tietoa ja digitaalisuutta.


T-merkin muodoista syntyi samalla graafinen kuosi: dataflow eli tiedon digitaalinen virta, josta Tilastokeskuksen asiantuntijat kiteyttävät olennaisen.


Loimme myös uuden brändikuvakonseptin: tilastot kertovat elämästä. Kuvissa tilastograafit heräävät eloon ja inspiroituvat tutuista arkisista esineistä ja materiaaleista. Kuvat innostavat katsojaa ja visualisoivat dataa oivaltavalla tavalla.

tulokset

Valmiina uuteen aikaan

Yhdessä tehty brändin kehitystyö tukee Tilastokeskuksen uudistumista yhä monipuolisemman tiedon käsittelijäksi ja tarjoajaksi. Alkuvuodesta 2023 päivittynyt visuaalinen identiteetti on solahtanut sujuvasti käyttöön ja arkeen. Se auttaa tietotulvan keskellä kulkevia käyttäjiä tunnistamaan Tilastokeskuksen tuottaman luotettavan tiedon ja innostaa tilastojen maailmaan.

”Ulkoapäin joskus harmaaltakin vaikuttava virasto on todellisuudessa värikäs ja täynnä elämää. SEKin kanssa tehty brändin kehitystyö ja sen myötä uudistunut visuaalinen identiteettimme tuovat nyt Tilastokeskuksen todellisen luonteen näkyviin – hienoa historiaamme kunnioittaen.”
Hanna Ikäheimo, Tilastokeskuksen viestintäjohtaja
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71